Slutar med prev.medel
17.03.2014
Hej! Jag har just slutat med nuvaring som jag har haft i sex månader. Före det använde jag p piller i ungefär 3-4 år. Jag kände ingen sexlust mera och allting kändes grått och dystert. J ag har varit utan hormoner nu i en månad och känner mig redan gladare. Nu till det som jag har funderat på. Jag har ännu inte fått nån mens eller nån blödning över huvud taget. Mensen är en vecka sen. Jag vet att det kan ta månader före kroppen återställer sig men har det nån inverkan på hur länge man har ätit hormoner före allt blir som det ska vara? Jag och min pojkvän använder kondom så gravid kan jag inte vara. Jag har läst skräckhistorier på nätet just att mensen har kunnat vara borta i ett halvår just efter man har slutat med hormoner. Det känns ju inte så kul ifall jag måste ta graviditetstest för säkerhets skull varje månad. Finns det någonting annat jag måste tänka på nu efter att jag har slutat med preventivmedel, som nån senare biverkning av hormonerna eller liknande. Hur länge tar det ifall jag vill bli gravid, flera år eller bara månader? Måste jag gå på årskontroll nu då jag har slutat? brukar gå på hösten till gynekologen.
Tack för en härlig sida, god fortsättning! Nina

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.03.2014
Hej Nina!
Tack själv :D <3
Hördu, enligt våra barnmorskor/sexualrådgivares tidigare svar, så är det nog helt normalt att mensen "råddar" ett tag efter att man slutat styra och påverka den med konstgjorda hormoner. Dels har man kanske en inte helt regelbunden mens av sig själv (kanske det var så länge sedan du var "a naturell" att du inte minns hurudan mens du har - plus att din kropp ju utvecklats sedan dess?), dels så tar det nog en stund för kroppen innan alla de konstjorda hormonerna är ur systemet och kroppen hittar tillbaka till sin egen naturliga rytm. Hoppande eller försenade menser och mellanblödningar är vanliga "biverkningar" av att ha slutat styra menscykeln med konstgjort estrogen, eftersom det är estrogenet som ger bla den regelbundan mensen (därför kan vissa som går på p-piller säga nästan på timmen när de kommer att få sin mens).
Fastän det påstås att kvinnor inte ska ha några större problem efter att ha slutat med ett hormonellt preventivmedel, så menar de erfarna att det varierar från kvinna till kvinna. Vissa har underlig, annorlunda eller oregelbunden mens eller mellanblödningar ett tag, andra inte. Vissa får nästa mens som klockan, medan vissa "tappar bort" sin mens för flera månader. Vissa kan också ha mens, men ingen egentlig ägglossning, och kan alltså ha svårt att bli gravida även om de försöker medvetet. Men det är allså mera undantag än regel. Det finns fler som blivit gravida på direkten samma månad de slutat med p-piller (råkar sitta en sådan arbetskompis här i närheten ;)) Det brukar hursomhelst heta att om mensen kommer av sig och uteblir mer än 6 månader så kan man "kickstarta" den med hjälp av en hormonkur (5 dagar) utskriven av läkare. I samband med det kan de undersöka med ultraljud genom att titta på folliklarna på äggstockarna ifall man just haft/har på gång/snart får ägglossning. Så att bli gravid brukar i slutändan inte vara beroende av när man slutat med p-piller.
Men visst förstår vi att det kunde vara störande att behöva oroa sig för att bli gravid när man inte vill det. Passar det dig inte alls just nu, så finns det graviditetstest som kostar runt en femma (om vi minns rätt, vilket blir typ 2,50 € per teststicka) att fås, RFSU:s säljs både på apoteket och i större varuhus. Kanske det ändå är viktigare att ha såväl sexlust som humör och livsgnista tillbaka? ;)
Hälsar ungdomsinforamtörerna Liselott och Sanna