Snabbt svar!
02.09.2015
Hej!
Är orolig över att jag kan vara gravid. Hade oskyddat sex för lite mera än 3 veckor sedan (jag vet, det var fel) och tog ett akut piller direkt dagen efteråt. Fick min mens för några dagar sen ungefär enligt tidtabellen och varade ungefär lika länge som den brukar, men blev paranoid (hoppas åtminstone att det bara var paranoia) och tyckte att mensen inte var riktigt som den brukade. Har googlat omkring en hel del och det verkar som om man kan vara gravid trots mens. Stämmer detta? Funderar nu om jag skall gå och köpa ett graviditetstest på fredagen, så svara snälla senast på torsdagen. Är väldigt orolig. Tacksam för ett snabbt svar.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.09.2015
Hej!
Vår egen sexualrådgivare-hälsovårdare Tessi kommer i jobb imorgon igen, men jag ska svara snabbt på det du behöver snabbt svar på: du kan nog köpa ett graviditetstest redan nu och ta det. Det borde ha gått tillräckligt lång tid sedan det oskyddade samlaget för att det ska visa korrekt resultat. Och det finns ju graviditetstest till och med i vanliga mataffärer (ja, även i den närmast högstadiet i din kommun) för bara några få euro, så ta ett sådant du bara. Tessi berättar mera imorgon. Jag håller tummarna för dig!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Som svar på din fråga så ja- man kan ha blödningar som liknar mens trots att man är gravid, men de brukar oftast inte vara lika länge eller vara lika rikliga, så i ditt fall är det nog mer sannolikt att det var vanlig mens med tanke på att du hade tagit ett akut p-piller. Akut p-pillren består ju som du vet av hormoner, så de kan ju även påverka både färgen, mängden och tidpunkten för mensen. Så jag tror inte att du behöver vara orolig.
Men om du känner dig väldigt orolig och behöver få ett säkert svar så tycker jag att du skall ta ett test och på så sätt spara på dina nerver.
Kram
Tessi