(Snabbt svar!) p-piller
04.03.2015
Hej! Min pojkvän kommer hem på permission från Dragsvik nu på söndag och vi vet båda att om vi inte har sex blir vi lite "galna". Grejen är den att ingen av oss gillar kondom, det är lite obekvämt, och ingen av oss har könssjukdomar så vi brukar köra rätt och slätt med p-piller.
Så jag har hållit på och förbereda mig till söndagen och igår kväll (tisdag) skulle jag ta mitt p-piller kl. 22.00, men GLÖMDE!
Jag svor lite i morse och tog onsdagens piller kl. 08.30. Om jag fortsätter med det klockslaget fram till söndag (= 5 piller sammanlagt), är det fortfrande stor risk att jag kan bli gravid? Jag borde vara ganska fertil denna helg.
Tack! lussekatt

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
04.03.2015
Hej Lussekatt! Det var ju mindre än 12 timmar din glömska varade. Tur! Reglerna för glömt piller under 12 timmar är följande: Ta ditt piller så fort du kan. Vilket du ju redan har gjort. :) Ta följande piller (alltså piller nr 2) i vanlig ordning. Så ifall du brukar ta ditt p-piller kl 22 så tar du ditt onsdagens p-piller kl 22 idag. Resultatet av det räknas som tryggt och bra. Du behöver inte ändra dina rutiner med p-pillerna pga detta - fortsätt som tidigare så minimerar du risken för glömska igen.
Lycka till! Fertil är du ända tills du kommer i menopausen i en ålder på typ 50-60 år skulle jag gissa.
Med vänlig hälsning, Annika barnmorska - hälsovårdare