Snälla ge ett snabbt svar
28.03.2015
Jag ska börja ta p-piller och jag har pillren. Man ska ju börja ta pillren på första mensdagen, men jag är bortrest, har inte pillren med mej och fick min mens idag. Kan jag börja ta dem imorgon när jag kommer hem eller måste jag vänta på nästa mens? ...

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
30.03.2015
Hej! Du kan nog också börja p-pillerna på mensens andra dag. Då rekommenderas det att du för säkerhetsskull använder kondom de första 7 dagarna vid samlag.
Ifall man börjar med p-pillerna på mensens första dag räknas det att man har fullständigt skydd och kondom behöver inte användas.
Spara bipack-sedeln som följer med din p-pillerförpackning där finns all sådan här info som du kan behöva veta. Exempelvis ifall du glömmer att ta ett piller.
Med vänlig hälsning,  Annika       barnmorska - hälsovårdare