Snälla hjälp fort
21.01.2014
Hej, jag och min pojkvän hade sex med en kondom som var bra.. men imorn så kände jag mig konstig, och sjuk i magen, ont i magen har ja nu haft hela dagen, och både jag och min pojkvän är oroliga för att nånting har hänt, KONDOMER SKA JU VARA SÄKRA?! o det var inte hål, vi kollade, vi gjorde allting på rätt sätt och jaa.. vi båda är lite sjuka idag, lite krassliga så mitt magont kanske bara är smittat från honom men fortfarande finns det möjligheten att jag är gravid??? kanelbulle

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
27.01.2014
Hej kanelbullen!
Hur känns det nu? Var det "magafari" (magsjuka) eller den där flunssan som går nu med både feber och spyende? Eller kanske bara en släng av det?
Kondomer är nog väldigt säkra. Det brukar stå om dem att de är 98% säkra, vilket i praktiken betyder att två av hundra går sönder. Och ofta har man just gjort något fel för att den ska gå sönder, tex öppnat paketet med tänderna, råkat rispa hål med en nagel eller så är kondomerna gamla eller har utsats för kyla/hetta/nötning tex av att länge ha legat i en plånbok. Men testade ni att den var hel, så kan du nog absolut lita på kondomen. Känner du dig ändå osäker - man brukar inte kunna lugna ner sig så lätt när man en gång börjat oroa sig - så tar du ett graviditetstest ungefär en vecka efter den dag du borde ha fått mens.
Troligen var det alltså någon bobba och borde ha gått över vid det här laget. Vi tror på det!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna