Snälla svara snabbt!
28.02.2015
Hej! Jag använder Yaz p-piller. Nyss började jag på en ny karta, men glömde att ta det tredje pillret. När jag sedan tog det var det 14 timmar sedan jag egentligen borde ha tagit det. Två dagar/Tre piller senare hade jag och min pojkvän hade oskyddat sex eftersom det i bipackssedeln stod att det preventiva skyddet inte skulle vara nedsatt om det hade gått mindre än 24 timmar. När jag läste den igen såg jag att man borde använda kondom ifall man glömt pillret under kartans första vecka. Hur stor är risken att jag kan bli gravid? Borde jag ta ett akut p-piller? Han kom inte i mig, men vet att man kan bli gravid trots det.
Tack på förhand!

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.03.2015
Hej!
Äsch, det var nog svårt att veta hur stor risken är, om det lönar sig att ta ett akut-piller... Skulle han ha fått utlösning i dig, så skulle jag nog personligen (på basen av vad barnmorskorna tidigare svarat på liknande frågor) ha tagit ett akut-piller. Men eftersom det troligen bara skulle vara frågan om fördroppen, som inte alla gånger innehåller spermier ens, så... Äsch, ja, du måste nog avgöra själv. Risken är säkert minimal, men ofta slipper man ju oroa sig i alla fall ifall man tar ett akut-piller. Det beror ju också på hur många timmar sedan det var du skickade in frågan - alltså hur många timmar det nu är sedan det oskyddade samlaget(ser att du frågade i lördags). Är det mer än 72 timmar sedan, så lönar det sig ju hursomhelst inte med akut-piller, eftersom de inte har så stor chans att skydda från graviditet efter det. Plus att de ofta ger biverkningar som tex en råddig menscykel, så att det liksom "kostar" för kroppen med de starka hormonerna i akut-piller.
Du måste nästan avgöra själv. Tyvärr, hade så gärna velat ge ett klart svar :(
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej! Jag tycker att du fick ett riktigt bra svar av Liselott! :) Hoppas du har kunnat släppa tankarna på det här - och så kan du sätta in den här erfarenheten på kontot med livserfarenheter. Läs bipacksedeln och gör p-pillertagningen till en rutin som du inte missar ex vid morgontandborstningen, frukosten eller liknande. Du kan också ha påminnelse i din telefon. Finns appar för det här också.
Sköt om dej!  Med vänlig hälsning,   Annika    barnmorska - hälsovårdare