sperma på finger
18.01.2014
Hej jag undrar om man kan bli gravid av att först runka o det kommer sperma på fingrana o sedan för upp det i slidan . Det är 2mån sedan och hon har haft mens men nu har den inte kommit och den är INTE försenad .

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.01.2014
Hej!
Först, vi blev lite förvirrade, är hennes mens försenad eller är den inte? Om hon inte haft mens på två månader, så borde hon nog ta ett graviditetstest hur som helst, för det händer nog att tjejer kan få underliga blödningar i början av en graviditet och tro att det är mens. Blödningarna behöver inte heller alls vara ett tidigt spontant missfall, utan graviditeten kan fortsätta. Graviditetstest kan man heller aldrig ta i onödan, alltid bättre att vara på den säkra sidan.
För ja, det finns en teoretisk risk att man ska bli gravid av spermier som förts in i slidan med hjälp av ett finger. Är de bara tillräckligt "färska", alltså inte har hunnit torka eller svalna, så kan de nog överleva och ta sig in i livmodern. Risken är dock otroligt liten, kanske som att vinna på lotto, men råkar det vara runtikring hennes ägglossning, så finns det alltså en risk. Därför borde man också vara försiktig när det gäller smeksexet. Spermier dör nog av att kallna eller torka och av vanlig tvål och vatten. Kanske inte så kul att avbryta förspelet för att gå och tvätta händerna, men rena händer är ju hursomhelst bättre för hennes underliv, som kan vara väldigt känsligt för bakterier och smuts.
Sedan finns det också en risk även om killen inte får utlösning, för någon gång mellan att han får stånd och att han får utlösning, så kommer en eller ett par genomskinliga, hala droppar ur ollonet. De är till för att rensa röret och funka som olonets glidmedel, men den droppen innehåller tusentals spermier. Oftast torkas den ju av mot kalsongerna, huden eller täcket, men i teorin finns nog en risk, men ännu mindre än att vinna på lotto. Det är därför som avbrutet samlag (att han drar ut snoppen ur slidan innan han får utlösning) absolut inte är något säkert skydd mot graviditet. Och mot könssjukdomar funkar det såklart inte alls, de smittar redan hud mot hud i vissa fall och oftast slemhinna mot slemhinna (tex ollon mot det våta i slidan).
Så be henne att ta ett graviditetstest för säkerhets skull - köp det fast åt henne. Ni har ju båda två ansvar för att skydda er, det är inte bara hennes ansvar. Graviditetstest finns för några euro på apoteket och i de större varuhusen.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna