Spiral
06.05.2014
Hej! Jag undrar om en insatt spiral kan göra så att killen kan få sår på ollonet vid sex? Alltså kan spiralens "trådar" hänga så pass långt ner? Ballerina

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.05.2014
Hej!
Jag råkade ha Eva-Maria Rajamäki på tråden eftersom hon faktagranskar våra texter om Preventivmedel, så jag passade på att fråga henne. Hon jobbar på familjeplaneringen i Vasa och träffar alltså kvinnor med spiral dagligen, plus att hon är sexualrådgivare. Här är hennes svar:
Hejsan.
Har en gång fått in en kvinna som ville att vi skulle förkorta trådarna för att mannen fick sår av dem.
Så tydligen kan det vara möjligt men väldigt ovanligt. Ibland kan trådarna kännas/pickas under samlag, speciellt om de är för långa men som sagt så har jag hört om det en gång.
Hälsningar Eva-Maria Rajamäki
Med andra ord: om det faktiskt är trådarna han får sår av, så ring din familjeplanering/preventivrådgivning/där spiralen sattes in och be om att de ska förkorta dem. Om det inte hjälper kanske han får såren på något annat sätt, tex att huden töjs för långt under sex eller något?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott