Spiral
27.04.2019
Jag satte i en hormonspiral i februari och hade ont i ungefär en månad. Efter det så lättade det och de int gjorde ont men nu har jag ont vissa dagar, nere på magen. Är det normalt eller ska jag ringa till läkaren? Har kämt av trådarna så den sitter nog kvar :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.04.2019
Hej,
Det är inte speciellt ovanligt att det kan ta några månader innan kroppen vänjer sig vid spiralen, både så att blödningarna kan vara annorlunda eller att man har känningar från livmodern som man inte har haft tidigare. Men det är bara du själv som kan avgöra om känningarna/smärtan påverkar dig så mycket att du borde uppsöka läkare för det. Det är mycket möjligt att det skulle "räcka" med en barnmorska eller hälsovårdare vis preventivrådgivningen som kunde ta sig en titt och kolla att allt ser normalt ut.
Jag föreslår att du ringer till preventivrådgivningen och talar med en barnmorska, så kan ni komma överens om huruvida du borde kolla upp saken eller inte.
Kram
Tessi