Spiral
08.03.2024
Hej!
Jag ska snart lägga in en hormonspiral och har några frågor om veckan/veckorna efter insättningen. Får man simma/gå i bastu? Får man festa och dricka alkohol?
Sen undrar jag också om besöket är som ett vanligt gynekolog besök på samma gång, har aldrig varit till gynekologen tidigare, men har velat fara för att se att allting är okej. Är det bara en spiralinsättning eller är det även som ett gynekologiskt besök på samma gång?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
11.03.2024
Hej på dig!
Efter att du lagt in en spiral får du leva precis som vanligt; vad än vanligt är för dig. Alltså får du gå i bastun, du får simma och bada badkar. Du får festa och dricka alkohol.
Läkaren/barnmorskan kommer att klämma och känna på magen, innan spiralinsättningen. Så i princip kan man säga att det kommer ske en gynekologisk undersökning  i samband med insättningen. Beroende på var du sätter in den och om det finns tillgång till ultraljud, så kan läkaren ibland titta med ultraljudet efter insättningen, men det är inte alls säkert. På vissa ställen lägger också barnmorskor in spiraler, och då gör hen också en mindre gynekologisk undersökning i samband med insättningen. I och med att spiralen sätts in nedre vägen, så sker alltså en sort av gynekologisk undersökning samtidigt. Du kan alltid fråga vid besöket ifall du har några frågor som oroar dig, det finns inga dumma frågor! Lycka till!
Kram Malin