Spiralproblem
25.06.2014
Hej!
Jag förkortade trådarna på spiralen för ett par veckor sen. Kanske bara ett dygn efteråt kände jag nästan som sammandragningar. sen har jag också varit på väldigt dåligt humör efter ingreppet, nästan som PMS. Jag satte in spiralen för ett halvt år sedan och mått väldigt bra de senaste två-fyra månaderna. Efter att jag fick barn har jag annars haft ganska svåra humörsvängningar vid PMS och blött rätt kraftigt. Jag har tidigare prövat även p-piller men klarar inte alls av dessa, enligt min mening får jag nästan psykotiska tankar av hormonella preparat. Min fråga är egentligen om spiralen på något vis blivit rubbad eller t.o.m. kommit ut efter att trådarna blev klippta och att jag därför mår dåligt nu (pga hormonella rubbningar). Är det möjligt att en spiral kan komma ut efter ett enkelt ingrepp som att klippa trådarna. Trådarna satt ganska högt upp och gynekologen hade lite svårt att komma åt. fyra

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.06.2014
Hej fyra!
Vi har skickat din fråga till barnmorskan-sexualrådgivaren Kristiina, hoppas hon kan svara snart så här i semestertider.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej igen!
Inget svar av Kristiina, säkert på semester från mejlen, så nu har vi bara ett råd ifall symptomen ännu är kvar: ring till preventivrådginvingen/familjeplaneringen där de satte in spiralen och klippte trådarna och berätta om din oro och symptomen. Det låter lite konstigt att du reagerat bara på att klippa trådarna, men allt konstigt ska man ju kolla upp. Det kan också hända att de kan undersöka dig för att se att den sitter där den ska, även så här i semestertider. För det är ju inte trevligt att inte kanske fullt och fast kunna lita på skyddet.
Hälsar Liselott igen
Hej
Jag tror inte att spiralen på nåt vis blivit påverkad av att trådarna har blivit klippt. Det att du fick sammandragningar, kan berå på det att livmoderhalsen reagerade på det att det blev "krånglat" där.
Det gå enkelt att kolla om spiralen är på plats. Prov föra själv in fingrarna i slidan mot livmoderhalsen, och känn efter om du känner trådarna. Om du inte känner dom, kan du fara till preventivrådgivningen eller läkarmottagningen så kan läkaren kolla upp detmed att titta in.
Ibland kan man nog få symtom så som humörsvängningar av samma preparat som tidigare fungerat helt bra. Trots att man inte skulle ha haft mens med hormonspiralen, så kan man ibland få en blödning, och PMS före. Eller så kan det nån gång komma bara PMS utan blödning.
Mvh, Kristiina, barnmorska/sexualrådgivare