Syns graviditet i urinprov för könssjukdomar
29.12.2014
Hej! Jag var och tog ett urinprov till hvc för att checka om jag har någon könssjukdom eftersom att jag har haft symptomer. Nu så misstänker jag dessutom att jag är gravid... syns det isåfall i urinprovet de tog för könssjukdomarna eller ska jag gå och köpa ett test? Hade oskyddat sex i torsdags och fick en känsla av graviditet pga ömma och större bröst och sjuk mage bara på några dagar... Min mens är också några dagar sen.
Och ja, om jag nu vore gravid. Så är nog tyvärr abort enda möjligheten för mig. Jag är ung, ingen inkomst och ingen partner, Jag skulle ju då vända mig till hvc men nu undrar jag en så konstig sak som att hur man ska säga i telefonen. Ska man sägs då att man är gravid och vill träffa gynekolog eller sks man bara säg att man vill göra en abort. Och vad kostar en abort?
Och kommer det hem någon räkning (vill inte att föräldrarna ska se så kan man betala på plats?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.12.2014
Hejsan, det är nog bäst att du tar ett graviditetstest, eftersom vår hälsovårdare har semester vågar jag inte säga om en eventuell graviditet kan synas i ett urinprov om könssjukdom. Testerna kostar ju bara nån euro och finns i alla varuhus och Apotek. Det bästa är att testa med morgonurin men det går nog också andra tider på dygnet. Du kan egentligen testa nu genast eftersom din mens är sen. Man kan testa några dagar efter att man borde ha fått mens. Men om du skulle ha blivit gravid bara för någon dag sen så syns ju inte det nu. Dina symptom med ömma bröst och sjuk mage kan ju ha att göra med att din mens är på kommande också. Det är ju nån dag sen du skrev hit så kanske din mens har kommit :)
Om din mens inte kommer och du gör ett test så kan du inte vara helt säker eftersom det inte nödvändigtvis känner av om du skulle blivit gravid i tosdags. Men du kan alltid boka in dig till ditt hvc för kontroll. Säg att du är orolig att du kanske är gravid och skulle vilja komma på en kontroll, det behöver inte vara desto mer invecklat. Skulle det vara så att du är gravid så kan de där på hvc genast berätta hur du ska gå vidare, om abort osv. Föräldrarna behöver inte få veta något. Jag sätter med mera info om abort HÄR. Läs ännu mera HÄR, på Folkhälsans sidor. Och HÄR.
Börja med att boka tid till Hvc nu ifall din mens inte redan har kommit. Det blir nog bra det här, det var jätte bra att du tog kontakt hit till oss <3
Jag vet inte om man kan få betala på plats men allt sådan kan du diskutera med hälsovårdaren/barnmorskan då du bokat tiden OCH ifall det skulle visa sig att du är gravid. Det ska ändå trots allt rätt så mycket till för att man ska bli gravid, det är inte så där bara.
Om det skulle vara så att du är gravid så skulle det nog vara skönt att ha någon med dig som kan stötta och hjälpa till. Mamma är ju bäst, men om det inte går så nån annan som du litar på och som står dig nära, en vän, en väns mamma, moster, mormor....
Egentligen borde ju killen som varit delaktig vara med och ta sitt ansvar, men det är ju inte möjligt alla gånger.
Massor med varma kramar till dig <3 <3 <3
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej! Ja det finns urinprov som visar om man har könssjukdom, klamydia. Men urinprov för att söka efter klamydia, graviditet och urinvägsinfektioner tas på olika sätt, för att få tillförlitliga svar. Och laboratoriepersonalen söker ju bara efter det som remissen frågar efter. Så om du har fått en remiss för att söka efter klamydia så tittar man inte efter annat.
Det har ju gått en tid pga jultider o semestrar så jag hoppas att problemet delvis har löst sig självt. Jag hoppas att du kunde konstatera att du inte var gravid och att mensen har kommit igång igen. Ifall det inte är så kan du gärna höra av dej igen! Jag rekommenderar att du skaffar dej en tillförlitlig preventivmetod så du inte behöver känna en sådan här oro igen.
Ta hand om dej! :)
Med vänlig hälsning,    Annika  barnmorska-hälsovårdare