Syskonförsök
04.11.2023
Vi har börjat försöka bli gravida med ett syskon till vår förstfödde, denna menscykel är första som vi försöker. Vanligtvis är min menscykel 28-32 dagar, nu är jag på dag 35 och ingen mens och graviditetstesten är negativa. Har tagit flera olika graviditetstest också. Hur länge ska man vänta på mensen innan man kontaktar någon rådgivning eller gynekolog? Lägger mer info i hemliga rutan Nedstämd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.11.2023
Hej,
Jag kan mycket väl förstå hur irriterande det känns att vänta på mensen då man helst av allt skulle få den överstökad så att man kan fortsätta försöka. Det blir lätt så att all tid som inte går åt till att försöka bli gravid känns som bortkastad tid.
Din konkreta fråga är hur länge du skall vänta på mensen innan du kontaktar t.ex. läkare eller gynekolog. I normala fall gör man ju ingenting åt att mensen är sen/borta innan den har varit det i 4-6 månader, men det är givetvis annorlunda då man försöker bli gravid eftersom det då behövs en regelbunden cykel. Eftersom detta är första gången som din mens är "sen" efter att mensen kom tillbaka, och den inte ännu är uppseendeväckande oregelbunden så kan du nog vänta ett tag till (trots att jag VET att det känns frustrerande). Men om det ännu skulle ta två veckor utan att mensen dyker upp så kan du kontakta preventivrådgivningen och be om en tid till en läkare/gynekolog. Det är förstås svårt och lite förhastat att säga bara på basen av att mensen har varit sen en gång, men det finns mediciner som i vissa fall kan skrivas ut då man planerar graviditet och av den anledningen vill göra menscykeln mer regelbunden.
Det du kan fundera över själv är om du känner av din ägglossning? Trots att nästan all litteratur man kan hitta talar om att ägglossningen sker ganska mitt i cykeln (runt dag 14) så vill jag påminnna om att det inte alltid är så för alla kvinnor. Det finns kvinnor som kontinuerligt har sin ägglossning betydligt senare (runt dag 21) och därför också kan ha hållit på ett bra tag och krånglat med ägglossningstesterna och inte fått dem att visa någonting.
Först och främst önskar jag dig tålamod, trots att jag vet att det är nästan omöjligt då man har "satt igång". Börja med att försöka förstå dig på din menscykel och ta reda på när din ägglossning inträffar. Ge inte upp med testerna även om du inte skulle kunna avläsa dem då du "borde" ha ägglossning, för din kropp kan ha en helt egen uppfattning om vad som är normalt för den. Det är alltså möjligt att din ägglossning sker senare än vad som anses normalt för kvinnor i allmänhet, och det betyder inte att någonting är "fel" utan bara att alla kroppar är olika. Du kan också testa med att mäta din basaltemperatur på morgonen eller följa med flytningarnas konsistens för ta reda på när din kropp är redo.
Försök att ge din kropp det den behöver i form av mat, vila, motion och tålamod. Det är helt normalt att man inte blir gravid direkt då man börjar försöka eftersom det är många olika saker som måste fungera perfekt för att det skall bli en graviditet. Försök att njuta av tiden då ni försöker skapa bebisen, så att det inte blir bara mekaniskt för då blir det lätt mer som en syssla än någonting skönt eller roligt att ha sex.
Lycka till <3
Kram,
Tessi