Tacksam för snabbt svar
02.02.2015
Hej decibel
Igår hade jag sex med en kille, vi använde kondom under hela akten, han kom utanför mig i kondomen, han påstår att försatsen hamnade i kondomen
efteråt räknade jag efter och kom fram till att det var alldeles vid ägglossningsdatum, och blev rädd
Vi vattenballongstestade kondomen efteråt, och så vitt vi såg så var den hel
Mina frågor är;
Jag har hört att kondomer är säkra till 98%
Finns det på något vis en risk att jag kan vara gravid då? Bör jag skynda mig att ta ett akutpiller?
Vad exakt betyder de 2% restrerande procenten? Är det när kondomen går sönder?
Lite rädd för att använda p piller, känns som att de skulle kunna få en att må så dåligt, vill inte stoppa i onödiga hormoner i kroppen :/ orolig
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.02.2015
Hejsan, vi ska kolla med en av våra experter, tror nog inte att du kan vara gravid. Om ni använde kondomen på rätt sätt och den inte gick sönder så borde det nog vara säkert, men som sagt var mera svar kommer här under.
mvh ungdomsinformatören Sanna
Hejsan,
Alla p-medel har nån % som fattas till 100%, det finns ingen p-metod som är säker till 100%. När det gäller kondom så är den saknade 2% om man satt på kondomen på fel sätt så att den glidit av eller att den gått sönder. Det är mycket ovanligt att bli gravid på det här sättet, om din sexpartner använde kondom under hela samlaget -alltså från det att han penetrerade dig- så har nog alla spermier hamnat i kondomen om den satt på från början till slut. Om du känner dig så här orolig så kan du ta ett akutpiller som ett förstärkt skydd mot oönskad graviditet för att stilla din egen oro. Jag tycker däremot att det är onödigt att ta akutpiller om kondomen var hel när ni kontrollerade den och den varit på under hela samlaget. Akutpillret som används i Finland ska helst tas inom 12h efter samlaget men kan tas 72h efter samlaget. Det är inte bra att ta akutpiller för ofta eftersom de innehåller mycket hormoner, de är heller ingen p-metod man ska använda.
Om du funderar på p-piller så kan det vara en bra lösning för dig, du kan ju ändå kombinera dem med kondom för att skydda dig mot sexuellt överförbara sjukdomar ifall du inte har en stadig partner. En del kvinnor mår inte bra av hormonella p-medel, men det finns många olika att välja emellan och det är viktigt att du får prova dig fram till ett som passar just dig. Diskutera gärna med barnmorskan, eller läkaren, kring din rädsla att börja må dåligt av p-piller så att du får en bra start och stöd när det kommer till p-medel.
Hälsar Diana