Tappat mitt p-piller i handfatet
25.06.2021
Hej!
Jag tappade mitt p piller i handfatet, detta var en fredag, och tog då nästa veckas ”fredags” p piller istället? Är jag fortfarande skyddad? För egentligen spelar det väl ingen roll vilket piller man tar på kartan?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2021
Hej,
Precis som du skriver så spelar det oftast ingen roll vilket piller på kartan man tar (undantaget är förstås om man tar ett sockerpiller istället för ett aktivt piller, men då är de en annan färg.) Följ anvisningarna i bipcksedeln hur du skall göra (d.v.s. äter du två kartor ihop eller börjar du med pausen en dag tidigare). Det beror också lite på vilka piller du äter och om du redan nu har ätit flera kartor ihop.
Tveka inte att ta kontakt med en ungdomsmottagning om du har frågor så kan de hjälpa dig.
Kram,
Tessi