Tog ut nuva ring en vecka för tidigt..
25.04.2015
Hej!
Nu är det så, att jag i misstag tagit ut min Nuva-ring en vecka för tidigt.. Samma sad jag tog ut den, hade jag oskyddat sex. Hade också sex nästa dag. Då plötsligt kom jag på att det var fel dag, och fick panik. Läste att man kan bli gravid om man haft ut ringen mera än 3h..
Så jag skyndade till apoteket och tog ett dagen efter piller (det var inom 12h).
Har jag fortfarande chans att bli gravid? Och när skall jag sätta in nästa Nuva ring?
Svara snabbt, tack! Panik

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
29.04.2015
Hejsan Panik! Du har ingen panik - du gjorde helt rätt! Dvs helt rätt efter att du i misstag hade tagit ut Nuvaringen för tidigt. Du kan nog inte vara gravid! Större risk skulle du ha varit utsatt för ifall du hade haft in Nuvaringen för länge.
Bra att du tog akut-pillret men jag tror att du skulle ha klarat dej utan också. Men nu behöver du inte oroa dej.
Sätt in nästa Nuvaring som vanligt efter en veckas paus. Ett tips åt dej: sätt påminnelse i telefonen för dina "Ut med Nuvaring-dag" och "In med ny Nuvaring-dag". Så slipper du sådana här misstag i fortsättningen och behöver inte heller belasta ditt minne. :)
Med vänlig hälsning,  Annika        barnmorska - hälsovårdare