undrar bara :)
08.11.2013
jag undrar om man får ta kejsarsnit om man vill då man blir stor för jag är super rädd för att jag skulle behöva föda "normalt"... tar första sexet sjukt ??? :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
15.11.2013
Hej :)
Att föda barn är egentligen inte alls så farligt som det kan låta ibland. De flesta kvinnor föder ju ändå flera barn, fastän hur "hemsk" den första förlossningen än skulle vara.
För se, Moder Natur har nog lagt till någon magisk ingrediens när hon funderade ut hur människor ska föda barn, för märkligt nog så är smärtorna under förlossningen av en väldigt speciell. De känns liksom produktiva, som om de skulle göra nytta och som om de egentligen inte skulle spela roll, för att belöningen (bebisen som föds) är miljoner gånger värt allt det jobbiga. Dessutom är kvinnan så funtad att hon snabbt efteråt GLÖMMER hur sjukt det tog och jobbigt det kändes. Efter bara någon vecka så har hon glömt detaljer och minnena är mera rosafärgade. Det här är egentligen stört omöjligt att förklara så att någon som inte fött barn skulle förstå det, men vi lovar, det är inte alls så hemskt som det låter att föda! Båda vi ungdomsinformatörer har upplevt svåra första förlossningar men har två barn var - och skulle bra kunna föda igen om det inte var för att vi inte har lust att HA fler barn. Så var inte rädd! Att föda är en magisk upplevelse och kroppen hjälper till genom att frigöra alla smärtlindrande och belönande hormoner den bara kan - och dagens värkmediciner i förlossningsrummet är heeeelt fantastiska och barnmorskorna ljuvliga människor som hjälper på alla sätt. Den vackra dag du själv blir mamma kommer du att förstå.
Däremot är kejsarsnitt inget som någon av oss skulle vilja uppleva. Inte för att det tar sjukt just då - man är ju nedsövd eller bedövad från midjan och neråt - men för att återhämtningen efter en så stor operation är lång, tung och smärtsam. Att inte få ens lyfta ett mjölkpaket på typ 6 veckor (i värsta fall) efter kejsarsnittet är nog rena tortyren för en nybliven mamma, som ju vill kunna byta blöjor på sitt eget barn, krama det, vagga det till sömns osv.
Sedan, angående första sexet: ne, det behöver inte heller ta det minsta sjukt. Men här beroer det nästan helt och hållet på en enda sak: hur sexuellt upphetsad (kåt, tänd) du är. Se, när det kommer till sex, så påverkar lusten att ha sex så gott som allt. Har man inte lust för att man tex är för nervös, inte är säker på att det är med rätt kille, inte känner sig redo, är full, är rädd att någon ska upptäcka en eller att man ska bli gravid osv, så då kommer slidan att kännas trång och torr. Då är sannolikheten mycket större att det kommer att göra ont, åtminstone kännas obekvämt och obehagligt, eller i värsta fall blöda. Men om man verkligen vill ha just den här killen så mycket så man tror man dööör om man inte får honom nuuuu, om man haft ett långt och bra förspel och om man känner sig redo på alla sätt och vis, ja då blir faktiskt slidan och hela underlivet våt, mjuk, hal och töjbar. Då är sannolikheten att det känns skönt och underbart - fastän det är första gången.
Enligt statistiken så tar det första sexet inte ont för över hälften av tjejerna. Det beror troligen dels på just att de verkligen är kåta och dels på att de kanske onanerat förr eller använt tampong. Om man onanerat, så har man förhoppningsvislärt känna sin kropp så pass bra att man vet vad som känns skönt och hur man vill ha det - och så har man troligen varit så kåt att man slipper förbi sin slidkrans. Slidkransen är ett ringformat veck med ett hål i mitten och som finns ett par centimeter upp i slidan och som kan kännas lite tight om man inte är tillräckligt upphetsad. Det kan vara lite tight ändå, men för det mesta alltså inte. Om det här och allt möjligt annat om sex kan du läsa under information här på Decibel och i kategorin Instruktionsboken här på Våga fråga.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna