Undrar om p-piller
14.03.2017
Vad ska man göra för att börja gå på p-piler? Ska man gå till skolhäsovårdaren eller hvc? Ska man gå på besök vid gynekologen? 16årig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.03.2017
Hej.
Om du funderar på att börja med p-piller så skall du kontakta preventivrådgivniingen i din hemkommun. Kontaktuppgifter hittar du på din hemkommuns hemsida.
Vanligen börjar man med att besöka en barnmorska, som tillsammans med en går igenom ens hälsotillstånd och funderar över vilka piller eller vilken metod som skulle passa bäst. Det är ofta barnmorskan som gör den första gynekologiska undersökningen. Den tar inte lång tid och eftersom hon vet att det är ditt första besök så är hon försiktig och respektfull. Om du vill så kan du ta på dig en längre t-skjorta eller tunika då du skall gå dit, så känner du dig inte så naken då du tar av dig byxorna och sätter dig på britsen. Men det hela brukar vara väldigt odramatiskt.
Efter det första besöket får man gratis p-piller för ett tag framåt, och efter det (3-6 månader) får man ett recept och får köpa pillren själv på apoteket. I olika kommunder varierar det lite i vilket skede man sedan träffar en gynekolog, men det är alltså inte nödvändigtvis gynekologen som gör den första undersökningen.
Det är bara att ringa och boka tid, inget att oroa sig över :)
Kram
Tessi