upp i vikt
16.07.2014
hej! ni säger ju att man inte går upp i vikt av p-piller men sedan jag började har jag gått upp tre kilo. jag har inte förändrat mina livsstilsvanor alls eller något. På mina p-piller (microgynon) står det på biverkning att man går upp i vikt. Vad ska jag göra nu? känner mig verkligen äcklig

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
17.07.2014
Hej!
Hmm.. oj nej, nu vet vi inte var vi sagt att man inte kan gå upp i vikt av p-piller, isf ber vi om ursäkt, för det är faktiskt så, att en relativt allmän biverkning av att äta vissa p-piller sorter är att kroppen samlar på vätska mera än förr och då kan man gå upp i vikt några kilon. Det är alltså vätska som man samlar på, inte tex fett. Men visst går man upp i vikt av vätska också. Du kan läsa mera om p-pillrenas biverkningar här! Vilka biverkningar en viss sort ger står det just på bipacksedeln, så man kan kolla vad som gäller för just den sort man själv äter.
Nu vet vi inte hur länge du ätit microgynon, men under de tre första månaderna brukar biverkningarna synas bäst. På tre månader hinner kroppen oftast anpassa sig till de nya hormonerna som påverkar och också ”balansera” upp sig igen, så de flesta biverkningar försvinner nog under tiden man äter tre kartor. Om biverkningarna fortsätter efter det och du verkligen besväras av dem, så kan du byta antingen till en annan sorts p-piller eller till någon annan preventivmetod eller -medel. För att byta behöver du tala med den hälsovårdare/läkare/barnmorska som skrev ut p-pillren åt dig.
Om du alltså just börjat med p-pillrena skall du nog stå ut ett tag till, annars kan du överväga om du kanske vill byta sort eller metod genom att diskutera saken med den som skrev ut p-pillrena.
Sköt om dig hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna (på basen av barnmorskornas tidigare svar om p-pillrenas biverkningar)