Uppdatering av frågan ”P-piller och rökning”
31.05.2022
Jag insåg att jag glömt att nämna vilka P-piller jag äter. Dom heter Diza.
Jag upplever att familjeplaneringen är ovänliga och har därför inte vågat berätta att jag röker på helgerna och ibland en per dag på veckodagarna eftersom jag inte fyllt 18. Men vad borde man byta till om det är farligt att röka med diza piller? Vill absolut inte ha någon spiral eller p-ring/plåster så får man röka med minipiller? för det är nästan enda alternativet jag vill/skulle kunna tänka mig att byta till.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.05.2022
Hej,
Alla hormonella preventivmedel innebär en förhöjd risk för blodproppar, och rökning i sig är den största enskilda orsaken till hjärt- och kärlsjukdomar (som skulle gå att undvika). Så istället för att fundera på vilket preventivmedel som "passar en rökare" så borde du överväga att helt sluta röka eftersom det på sikt är betydligt farligare.
Jag vet att det låter surt, men det går inte att bortse från det faktum att det ÄR farligt att röka och att rökningen i sig är en riskfaktor oavsett vilket preventivmedel man har.
Med tanke på din fråga så är det tydligt att du är noga med din hälsa, så gör det enda vettiga och sluta röka nu, för det kommer inte att bli lättare att sluta med tiden utan tvärtom.
Kram,
Tessi