Uppdatering av "viktig fråga om p-piller"
28.05.2022
Jag märkte att jag skrev helt fel i frågan.
1. Jag tar vanligtvis pillren på kvällen men märkte på morgonen efter jag borde ha tagit att jag glömt, så jag började ta igen på morgonen, tog nästa samma kväll etc...
2. Detta betyder att jag hade tagit 8 piller när vi hade sex, och det hade gått 6.5 dagar eftersom vi hade sex på kvällen och jag började ta på morgonen för en vecka sedan.
Är det någon skillnad på några timmar tror ni?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.05.2022
Hej,
Om du normalt tar ditt piller på kvällen men nu tog det följande morgon så är det möjligt att det landar inom de 36 timmar som det borde göra för att man ändå skall räknas som skyddad.
Jag tror inte att några timmar spelar någon avgörande roll, men alla kroppar är olika och det kan bero på många olika saker hur kroppen omsätter hormonerna. Fortsätt att ta dina piller enligt anvisningarna och OM mensen skulle vara sen så testar du dig. Men jag tror att du kan vara lugn.
Kram,
Tessi