Utomståendes åsikt om eventuell graviditet
08.02.2014
Hejsan!
För 1½ vecka sedan fick jag lite rikligare flytningar och brösten började ömma (mer än de brukar vid mens, kunde/KAN fortfarande inte sova på mage), men jag tänkte inte mer på det, utan tänkte att det hör till mensen som borde komma nu runt 10.2 (har ganska oregelbunden mens, men borde komma mellan 10 & 15.2).
Sen fick jag svag molvärk i nedre delen av magen, vilket jag också förknippade med mens, och tänkte att den skulle komma lite tidigt, men icke sa nicke. Jag brukar annars ha väldigt kraftig mensvärk och tar värktabletter mot den, men den här värken kom och gick sådär svagt molande. Funderade om jag kunde vara sjuk och gick till skolhälsovården och testade för eventuella infektioner, med negativt svar. Hälsovårdaren menade bara att vi skulle vänta på mensen. (här borde väl några klockor ha ringt?!)
Diskuterade med min underbara pojkvän om mina funderingar och att jag var orolig. Hans respons var genast att jag kanske kan vara gravid. Den tanken hade inte slagit mig, men nu desto mer jag tänker på det desto mer börjar det stämma in med mina symptom som uppkommit de senaste dagarna. Förutom de MYCKET ömmande brösten och svaga molvärken i magen har jag nu svagt illamående som går upp och ner (vet inte längre om jag inbillar mig eller om det faktiskt är så), känner mig ständigt hungrig eller sugen på något och går på toaletten oftare än vanligt (tror ja, kan ju också vara inbillning), dessutom kom jag på mig själv att gråta för småsaker som tydligen blev jättestora och seriösa.
Jag och min pojkvän hade avbrutet samlag ca en vecka efter min mens hade avslutat, så jag vet att chansen finns att jag har blivit gravid.
Nu undrar jag hur länge jag egentligen måste vänta innan jag tar ett graviditetstest (när mensen är så oregelbunden har jag ju egentligen ingen koll när den BORDE komma...)? Har nu börjat se fram emot ett litet barn, och är mest rädd för att jag ska få mens eller ett negativt testresultat.
Tacksam för svar! Ha det bra! :) en förhoppningsvis blivande mamma

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.02.2014
Hej!
Oj vet du, det är jättesvårt att veta nu ifall du är gravid eller inte, eftersom mensen ännu inte kan anses försenad. Vissa har precis sådana symptom som du eventuellt har nu redan riktigt i början av graviditeten, andra känner ingenting alls, ett tredje gäng inbillar sig de här symptomen eftesom de söker efter dem, ett fjärde gäng är gravida men får tidiga missfall och märker inte alltid ens att de varit gravida... Det enda som kan ge svar är tiden. Tyvärr måste du nog vänta någon dag till innan du kan ta ett graviditetstest.
Se, det är så med de vanliga graviditetstesten som går att köpas i större varuhus/på apoteket och som allt från skolhäslovårdare till labbet på HVC använder, att de inte alltid visar korrekt resultat redan den dag man borde få mens. Det beror på att det speciella "graviditetshormonets" mängder i urinen ännu inte alltid blivit så höga i urinen att testet känner av dem, så för vissa tjejer kan det visa falskt negativt ännu 7-10 dagar efter den dag då man borde ha fått mens. Med andra ord: testar du idag nu innan mensen ens borde ha kommit, så kommer det högst troligen att visa negativt oavsett om du är gravid eller inte. Så vi skulle rekommendera att du väntar åtminstone 7 dagar till. Visst kan de ta blodprov och testa med ett känsligare test det på HVC, men jag tror att de ändå brukar vilja vänta tills det gått någon/några dagar över beräknad mensdag. Du kan ju gå om några dagar - be bara i infon om att få en remiss till labbet för graviditetstest (eller så funkar det i grannkommunen i alla fall, annars ringer du preventivrådgivningen/familjeplaneringen/mödrarådgivningen och ber dem skicka remiss till labbet).
Så vänta lite till, visst? Kanske du under de här dagarna kan känna efter hur det skulle kännas att få barn, lite lägga dig in i vad det innebär på riktigt (ingen förstföderska kan riktigt förstå vad det innebär att bli mamma innan man själv är där, men man kan få en bättre verklighetsbild av andra unga mammor) och lite fundera på framtiden. Om det skulle vara så att du inte är gravid nu, så hinner ni desto bättre fundera på huruvida ni vill försöka skaffa barn nu så småningom, om ni är redo för det, hur era liv ser ut och om ett barn skulle platsa i det ekonomiskt, praktiskt osv. Hurudant förhållande har ni - skulle det hålla för den enorma påfrestning som ett barn är? Vilka ouppfyllda drömmar och framtidsplaner skulle få vänta/skippas om ni valde att bli föräldrar nu?... Alla de här stora frågorna hinner ni ju i så fall fundera på ordentligt och kanske få svar på innan det är dags att medvetet försöka bli gravid. Jag vet att tankarna och drömmarna lätt rusar iväg när sådana här livsomvälvande grejer eventuellt är på gång, men vill alltså bara trösta lite med att även om du inte skulle vara gravid nu, så behöver det inte vara enbart ledsamt - eftersom du i så fall hinner göra ett mera medvetet val.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott