Vad gör vi?
30.09.2015
Hej!
Borde kanske träffa någon in real life men innan jag gör det skriver jag in till er.
Jag är 19 år och har ett mellanår, där jag nu vikarerar på ett dagis. Jag är tillsammans med en kille som är 24 år. Vi har varit tillsammans snart ett år. Vi har ett bra förhållanden eftersom vi är så lika och har samma syn på det mest. Vi både anser att man skall umgås med sina vänner, att vi kan åka ut och festa på skilda håll och ändå ha det bra. Vi har verkligen ett toppen liv med socialtliv båda två och starkt förtroende och litar på varandra till max. Som bästa vänner, men som även älskar varandra på det romantiska viset.
Vi bor inte tillsammans, han bor i Vasa centrum tillsammans med två killkompisar som är hans bästa vänner sen långtid och har även blivit mina vänner nu. Härligt umgänge! De bor i en stor och superfin lägenhet. Jag övernattar där väldigt ofta men han övernattar också hos mig i min lägenhet nu och då. Och vi trivs bra så, och inte skulle vi ha något emot att flytta tillsammans heller, utan vi e helt chill med allt.
Men nu är det så att jag har blivit gravid. Har nog käkat ppiller men av någon anledning så har jag nu fått en baby i mage. Och problemet är det att vi vet fan inte vad vi ska göra. Ska vi behålla det eller inte? Vi båda vill ha barn, bara att vi inte tänkt att vi skall ha det nu ännu, utan om några år, vi e ju fortfarande unga och lever livet. Men samtidigt känner vi tänk om jag tar bort det nu, så står vi där om några år och ångrar att vi inte behöll de första barnet, för barn ger ju mycket till ens liv oavsett när man får det. Vi älskar ju liksom varandra och vill ha barn.. Bara att vi inte tänkt att vi vill ha det nu..
Hur beslutar man detta? Ska vi köra på att det är ödet som gjort att jag blivit gravid trots ppillerna. Att det är något som säger att just vi två är redo nu..Eller hur gör vi??
Så galet detta...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.09.2015
Hej.
Åh, ingen lätt situation ni befinner er i. Jag förstår att det är väldigt många tankar som snurrar fram och tillbaka, och jag kan inte hjälpa er fatta ett beslut åt vare sig det ena hållet eller det andra. Det jag tycker att ni skall göra är att boka en tid till preventivrådgivningen i din hemkommun för att tala igenom saken med barnmorskan som jobbar där. Hon kan diskutera med er och fundera på saken från olika vinklar. Hon kan även berätta vad som kan eller skall göras oavsett vad ni väljer att göra. Forhoppningsvis är du så pass i början av graviditeten att ni inte behöver fatta beslutet idag, utan har lite tid på er att tänka igenom allting.
Det viktiga är att ni nu slappnar av och tar det lugnt. Det är jätterörigt just nu men det kommer att ordna sig. Försök att boka en tid till preventivrådgivningen till nästa vecka, så ger det er lite tid att först tänka själva och sedan tillsammans med barnmorskan där.
Många många kramar till er.
Tessi