Vad ska jag göra?
23.05.2022
Hej
Jag ska börja med lite bakgrundsinfo;
För c.a 5 månader sedan började min 17-åriga flickvän äta p-piller eftersom att hon hatade när jag använde kondom, det blev snabbt torrt och obekvämt för oss båda. Hon åt dem alltid som hon skulle och var lycklig eftersom hon knappt kände någon skillnad när hon åt, och hon njöt mycket mer av sexet.
Hon har på senaste tiden haft bebisfeber och erkände för c.a 1 månad sedan att hon avsiktligt slutat äta p-pillren utan att nämna det till mig..
Idag tog hon ett gravidtest som visade positivt och säger att hon tänker behålla barnet.
Vad kan jag som man göra?? Jag är inte redo att bli pappa och jag har heller inte alls råd att ta hand om nån unge... Hon har heller ingen ekonomi och förväntar sig att jag ska ta hand om dem när barnet kommer... Måste jag göra det?? Jag vet ju att jag som man måste stöda ekonomiskt, men gäller detta även i sånahär tillfällen?? Rädd och hjälplös

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.05.2022
Hej,
Jag förstår din frustration och din ilska, och jag tycker att den är befogad. Det hon gjorde var helt fel mot både dig och det potentiella barnet. Beslutet om att skaffa barn är ett av de största och mest avgörande besluten man fattar i livet, och det att hon gick bakom ryggen på dig och fattade det beslutet själv är helt enkelt fel. Givetvis är det en självklarhet att kvinnan själv har rätt att bestämma huruvida hon vill behålla ett barn eller inte, MEN det sättet hon lät bli att berätta att hon slutat med sina piller och planerade att bli gravid utan din vetskap var illojalt och tyder på omognad hos henne.
Nu vet jag ju inte var någonstans ni är i ert förhållande, huruvida du vill fortsätta vara i ett förhållande med henne eller inte. Jag tycker att du skall ta tid på dig och fundera över den saken. Jag tror att det skulle vara bra om du hade någon att bolla dina tankar med, i bästa fall kan du tala med t.ex. dina föräldrar, men om det inte går så tycker jag att du skall kontakta hvc och försöka få tid till en psykiatrisk sjukskötare eller liknande. Det är en omvälvande situation och jag tror att det skulle vara viktigt att du fick berätta din sida av historien för någon, som förhoppningsvis också kan hjälpa dig reda ut detaljerna kring allting.
OM hon bestämmer sig för att behålla barnet så kommer det att bli aktuellt med en faderskapsutredning, och du skall "erkänna ditt faderskap" (det låter mer högtidligt än det egentligen är). Om ni inte bor tillsammans så sker detta eventuellt först efter barnets födelse hos barnatillsyningsmannen. (Det är barnatillsyningsmannen som ansvarar för utredningen om faderskap/moderskap, avtal om vårdnad, boende och umgängesrätt samt underhåll för barn.) Mer om den saken kan du läsa här.
Som far till barnet är du skyldig att betala underhåll för barnet - men du har inte ansvar för att ta hand om mamman. Så hon kan inte heller förvänta sig att du skall "ta hand om dem ekonomiskt". Skulle det vara så att du själv studerar, är i armén, är arbetslös eller har en inkomst under 1166,29 euro/mån så kan du få betalningsbefrielse och då är det FPA som betalar underhållet under den tid du själv är oförmögen att göra det. Mer om detta kan du läsa här.
Det kommer att ordna sig. Du är inte den första (eller den sista) som råkar ut för någonting liknande. Jag förstår att det finns många frågor och tankar, och det bästa skulle vara om du hittade någon som du kan tala med om saken. Skriv gärna in på nytt om det finns någonting du funderar över.
Kram,
Tessi