Väldigt lätt mens kan jag vara gravid?
18.04.2017
Så min mens car 1 dag sen och jag går på p-piller och det brukar aldrig vara så.
Sen fick jag min mens och den första dagen var den väldigt lätt och mörkbrun andra dagen var den också mörkbrun men lite ljus rött blod typ en vanlig flytning fast lite lätt. Idag tredje dagen asså har jag också väldigt mörkbrunt blod. kan jag fortfarande vara gravid om jag blöder såhär? Det känns konstigt för den var sen sen kommer den fast är inte lika "kraftig " som vanligt men heller inte extremt lätt heller något mellan.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.04.2017
Hej,
Mensen kan variera i både färg, konsistens och mängd från en månad till en annan utan att det behöver betyda någonting alls. På 1600-talet trodde man att mörkt mensblod tydde på att kvinnan var lösaktig och billig, men som tur vet man idag att det inte har något samband med någotning överhuvudtaget. Det bara är så. Blodet som kommer under mensen är ju inte samma sorts blod som du har i dina ådror, utan blod blandat med slem och delar av slemhinnan som byggts upp i livmodern.
Om du har tagit dina piller som du borde, så finns det ingen risk att misstänka att du är gravid. Det normala då man är gravid är ju att man inte blöder alls, så isåfall skulle detta vara ett tecken på att du antagligen har fått ett missfall. Men med tanke på dina piller så låter det helt enkelt som mens. Rätt och slätt.
Kram
Tessi