Väldigt orolig tjejj
16.11.2014
Min kille och jag hade sex för exakt 1 vecka sen. Vi tror att jag är gravid och jag vet inte vad jag ska göra.. Hur ska jag få reda på om jag är gravid eller inte. Funkar graviditets test? Tacksamm för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.11.2014
Hej.
Det skulle vara lättare att ge dig lugnande besked om du var här och jag kunde tala med dig ansikte mot ansikte, eftersom det finns flera olika saker jag borde veta för att kunna ta ställning till hur stor risken är att du är gravid. Men det jag först och främst undrar är VARFÖR ni tror att du är gravid? Använde ni något skydd då ni hade sex?
Ibland då man läser någon text eller lyssnar på då människor talar så kan man få uppfattningen att man kan bli gravid hur lätt som helst - men det är nog ganska sällan det är riktigt så enkelt. Det spelar ju t.ex. jättestor roll var i menscykeln du var då ni hade sex. För att befruktningen skall kunna ske så måste man ha sex under samma tid som man har ägglossning - och det brukar vara i mitten av menscykeln, så om det är en vecka sedan ni hade sex så brukar man normalt inte ha några som helst symtom på graviditeten ännu.
Det lättaste sättet att ta reda på om du är gravid eller inte är ju att ta ett test. Testen kan man köpa på apoteket eller i butiken. De brukar kosta mellan 5-10 euro och det finns ingen åldersgräns på att köpa dem. Men testet visar säkert svar först då din mens är sen, d.v.s. du kan ta testet tidigast dagen efter att du borde ha fått mens. Och om du nu är väldigt orolig och tänker mycket på dethär så kan ju mensen bli sen av det också.
Jag föreslår att ni nu tar det lugnt och väntar på din mens, och om den inte kommer då den borde så testar du dig. Men om du/ni inte har något preventivmedel så är det jätteviktigt att du skaffar dig ett! För sexlivet blir nog väldigt trist om man varje månad skall gå omkring och vara så orolig som du är nu. Både kondom och p-piller är pålitliga preventivmedel bara de används rätt.
Ta det lugnt och var rädda om varann!
Tessi