Vart är min mens?
16.06.2014
Hej!
För ca 3 veckor sedan tog jag ett akut p-piller, jag och min pojkvän trodde den sprack så jag tog ett piller i säkerhetsfall. Jag tog pillret 5 dagar efter min ägglossning, och jag har inte haft någon " mellanblödning " som visa har fått. Min mens har varit total borta och är nu 11 dagar sen. (Ifall jag inte tagit pillret skulle den vara så sen).
Jag har gjort 3 test. 2 hemma och ett på ungdomsmottagning när jag skulle skaffa p-piller. Alla 3 visade negativt och det senaste gjorde jag idag. Barnmorskan på ungdomsmottagningen har sagt att den skulle komma och det är snart en vecka sedan jag var där. Jag och min pojkvän har haft sex men så har vi haft kondom och jag har varit noga med att be honom kolla igenom dem efter sexet, och ingen har varit sönder.
Jag har läst överallt att pillret försenar mensen men inte såhär mycket? Jag har inga symptom för graviditet, jag inbillar mig att min mage känns större enligt min kille.
Är min mens sen pga akut p-pillret? Jag vet inte vart den är och jag har kraftig oro att jag är gravid och jag har inga tecken på att mensen är påväg!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.06.2014
Hej!
Högst troligen är din mens försenad som en biverkning av akut-p-pillren. De är starka och påverkar ofta kroppen mycket, vilket just precis kan göra så att mensen blir väldigt oregelbunden några månader efter att man tog dem. Alla får inte en blödning efter att de tagit dem och nästa mens kan ofta komma först en månad efter att man tog akut-p-pillret - eller före eller efter. Det är den främsta orsaken till att man inte ska ta akut-piller med mindre än ett halvårs mellanrum, så att menscykeln har en chans att normalisera sig efteråt. Eftersom du tagit graviditetstest som visat negativt, det senaste samma dag som du skrev till oss och hela 11 dagar efter den dag då du borde ha fått mens, så kan du nog lita på resultatet. Naturligtvis kan du ta ett test till nu om du fortsättningsvis känner dig osäker, men vi skulle nog lita på att akut-p-pillren gjorde sitt jobb. Kanske du även kunder fundera på att börja med något mera långsiktigt preventivmedel?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av experternas svar på tidigare liknande frågor)