Värt att fortsätta?
08.01.2022
Hejjsan. Har en fundering kring huruvida det är värt att fortsätta med prrventivmedel eller inte. Har använt olika hormonpreparat i några år. Har inte någon partner, eller sex överhuvidtaget med nån. Mitt preventivmedel ger inte några andra trevliga effekter heller såsom jag hoppats på under alla år, bättre hy eller mindre blödning/värk (och jag har provat byta några gånger), så fortsätter mest bara för att jag vet att man inte ska ha sluta nån månad och sen fortsätta osv. Tror dessutom att jag har pcos och det känns som att jag inte har kontroll över den eller ens vet om jag har det eftersom jag inte "känner" mina egna hormoner längre. Men har alla pcos sympton men väldigt lite kunskap för alla sidor jag läser på säger olika "fakta". Att betala för något jag i princip inte har någon större nytta av känns också trist. Men jag vet att om jag någongång har sex skulle jag inte lita på enbart kondom. Men jag vet ju inte när jag har sex nästa gång- kanske hittar jag ingen jag vill ha det med på flera år. Vet inte riktigt om jag ska sluta eller inte med preventivmedel. Behöver råd tack
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
10.01.2022
Hej,
När jag läser din text får jag en stark känsla av att du är i stort behov att ta en paus från dina preventivmedel ett tag, och det är alldeles okej! Gör det! Om du känner att du vill börja sen igen, så gör du det! Ingen fara alls. Livet ser ut så, vissa stunder har man stort behov av preventivmedel och andra stunder inte. Och du ska absolut inte tvivla på kondomen! Kondomen är perfekt då du precis träffat någon ny och önskar ha samlag, för då är du skyddad mot både könssjukdomar och graviditet. Sen då man efter ett tag lärt känna varandra bättre, kan det vara dags att diskutera hormonella preventivmedel och lämna bort kondomen. Då är det ju såklart också bra att med säkerhet veta att den andra inte har någon könssjukdom.
Så - summa summarum. Ta en paus! Din pcos kan såklart yttra dig med buller och bång, men då har du iaf besvarat din längtan att vara fri från preventivmedel en stund, du kan som sagt alltid börja igen! Lycka till!
Kram!
Malin