Vet inte vad jag ska ta mig till..
02.10.2014
Hej! Nu är det så att i lördags hade jag ett "engångsligg" på fyllan.. Hade ätit antibiotika i 10 dagar o tog sista antibiotikan på lördagmorgon (V-pen) och sen läste jag på det att det försämrar effektiviteten på ppiller har gestinyl.. Och den samma kvällen spydde jag 1 1/2 timme efter ppillret antagligen spydde jag upp det.. Och nu e jag lite nervös om jag e gravid!!! Jag har känt illamående nu sen tisdags spec. På mornarna och ibland på kvällen och när jag inte ätit något på morgonen smakar det metall i munnen och jag har fått konstiga flytningar och igårkväll tog det ont och kändes som det "dunkade" på högra sidan magen riktigt långt ner just vid höftbenet typ.. Är det stor chans att jag e gravid? Jag vet att jag inte kan behålla barnet isåfall för jag skulle aldrig kunna ta hand om det.. Vart ska jag kontakta om jag då är gravid och vill göra abort? Och måste mina föräldrar veta om det? för vi har redan svår situation hemma så... Ska få mens nästa vecka men skulle vilja veta nu så jag kan göra abort fort..
Tacksam för snabbt svar!!! Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2014
Hej.
Du har rätt i att det står i bipacksedeln att V-pen KAN försämra p-pillrens effektivitet. Dock tror jag inte att du spydde upp pillret om du kräktes först 1,5h efter att du tagit pillren. Illamåendet du känner kan precis lika gärna bero på v-pen kuren (illamående är en av de vanligare biverkningarna, och kan hålla i sig även ett tag efter att kuren tagit slut) Vidare kan V-pen kuren även påverka flytningarnas konsistens och mycket annat i kroppen. Eftersom kurens uppgift är att ta kål på bakterier så påverkas hela kroppen, inte bara typ bihålorna eller svalget (eller vad som kan tänkas ha varit orsaken till kuren). Att det dunkade i din mage kan bero på precis vad som helst, men knappast på en graviditet eftersom den eventuella graviditeten ännu skulle vara så i början att fostercellerna inte ännu skulle ha bildat ett hjärta.
Det jag försöker säga är alltså att ALLA dina symtom KAN bero på någonting annat, sannolikt på V-pen kuren. Men just nu kan du tyvärr inte göra så mycket annat än att bara följa med och se vad som händer. Ett graviditetstest skulle inte ännu visa om du är gravid eller inte eftersom inte tillräckligt av graviditetshormoner ännu skulle ha hunnit bildas.
OM det skulle visa sig att din mens uteblir så kan du gå till din hälsovårdare, och hon kan lägga en remiss till ett graviditetstest. Och om testet skulle vara positivt så hjälper hon dig vidare och bokar en läkartid till dig. Läkaren kan då skriva en remiss till sjukhuset där aborten görs med mediciner. Du måste inte berätta om aborten för dina föräldrar, men oftast brukar man ändå rekommendera att flickan gör det. En abort är en stor sak, och det kan vara bra att ha föräldrarnas stöd. Och oftast blir de inte så arga eller upprörda som man har föreställt sig. Men det finns förstås situationer då det inte är lämpligt att berätta för flickans föräldrar. ( T.ex. om det innebär fara för flickan.)
Så det enda du kan göra nu är att andas lugnt och vänta. Om du behöver någon att tala med under tiden du väntar på besked så tycker jag att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare, det är en tung men inte ovanlig situation du befinner dig i. Och i fortsättningen skall du vara noggrann med att använda kondom då du har engångsligg även om du äter piller, eftersom det även finns andra otrevligheter som kan bli följden av sådana äventyr.
Sköt om dig! Kramar.
Tessi