Vet ni svaret?
03.02.2021
Jag ställde en fråga tidigare om cypretyl och fick ett fint svar. Men funderar ennu över detta att jag inte hade ätit alla 21 p piller på min förra karta utan tog inte det sista pillret på kartan för jag ville ha min mens snabbare.
Fick panik att jag inte sku vara skyddad så jag började äta dem innan (och då hade jag bara 3-4 dagars menspaus) fast min mens hade trängt fram 1-2 dagar innan jag hade min menspaus.
Kan jag ha blivit gravid fast jag började äta mina p piller igen som vanligt och blödde ennu lite då? Hade samlag men min pojkvän 4-5 dagar efter jag började på p-pillrena igen. några dagar efter fick jag ordentlig frossa och feber och migrän, lite ont i magen som höll i sig väldigt länge, idag märkte jag att ena bröstet ömmade en stund.
Jag talade med en läkare för någon dag sen som tyckte de var onödigt att jag sku ta ett akut piller, och dessutom står det i bruksanvisningen till cypretyl att man inte ska skjuta upp men att man kan ändra när man har mens och ha färre dagar mens.
Smått orolig men hoppas ni kan ge mig en lugnare tanke.
Hoppas ni kan svara på min fråga! Hon

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2021
Hej,
Jag hör att detta oroar dig, men sannolikt är du inte gravid. Alla de symtom du beskriver (frosssa, migrän, feber, ont i magen och ömma bröst) är väldigt allmänna symtom som kan bero på en massa olika saker, och av dessa är det egentligen bara ömheten i brösten som brukar förknippas med graviditet - medan det för en väldigt stor del av kvinnor är en helt normal del av menstruationscykeln också.
Däremot skall du INTE lämna bort piller i slutet av kartan. Du kan börja med nästa karta tidigare (d.v.s. ha en kortare paus) om du  på sikt flytta på mensen, men p-pillrens effekt baserar sig på att du äter pillren minst 21 dagar i sträck.
Jag tror inte att du behöver oroa dig över att vara gravid, men det enda du kan göra nu är att fortsätta ta dina piller som du skall ta dem och följa med situationen. Bara du tar dina piller som du ska så är det helt säkert att ha sex utan kondom, även om din kille kommer inuti dig.
Kram,
Tessi