Viktig fråga om p piller
27.05.2022
Tjenare decibel????
Efter att man glömt ett p-piller och börjat ta dem på nytt.
Om man tar pillren på kvällen, är det någon skillnad om man har sex på morgonen på 7:e dagen, alltså innan man hunnit ta det 7:e pillret? Eller måste man vänta tills efter man tagit det 7:e pillret före man är helt skyddad mot graviditet?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.05.2022
Hej,
Nu vet jag inte riktigt vilket piller du har glömt och hur stor tid som gått mellan pillren. Det kan också spela en viss roll vilka piller du äter och om det t.ex. var det första pillret på kartan eller det sjunde. De exakta anvisningarna för hur du skall göra om du glömmer ett piller finns i bipacksedeln som följer med dina piller, och de finns även på nätet om du googlar på dina piller + bipacksedel.
I princip är det ingen skillnad när på dygnet du tar dina piller och när du har sex, men i detta fall kan jag inte ge dig ett exakt svar eftersom jag inte vet vilket piller du har glömt och vilka piller du äter.
Du kan antingen kontakta preventivrådgivningen på din hemort och ställa frågan direkt till dem eller formulera om din fråga så försöker jag svara på den :)
Kram,
Tessi