Vill bli gravid
20.08.2016
Hej! Jag har en liten annorlunda fråga; jag fick min första mens nu efter nästan 5 månaders uppehåll pga att jag hade lindrig anorexi (tränade för mycket i förhållande till hur jättelite jag åt.) (Jag hade amenorre). Har som sagt äntligen mens just nu och jag vill skaffa barn. Så min fråga är; är det bara att köra på nu med barnaskpande eller borde man vänta så att mensen får stabilisera sig på nytt före man börjar med babyfabriken?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.08.2016
Hej.
Om du upplever att du mår tillräckligt bra nu för att helt och hållet ansvara för en till människa, så finns det ingenting fysiskt som hindrar att ni börjar på.
Du skriver ingenting om någon partner, men jag utgår ifrån att det finns någon annan med i bilden. Det blir förstås lättare att känna sin egen menscykel om ni väntar ett tag och ser hur mensen kommer igång, men det finns inte heller någonting som säger att ni måste vänta. Funkar det så funkar det liksom.
Eftersom du hade uppehåll i fem månader så är det ju svårt att veta exakt när du har ägglossning, och om din mens nu kommer att vara regelbunden eller om den ännu kommer att vara hoppig. Är den oregelbunden och hoppig så är det svårare att bli gravid eftersom man som sagt har svårare att veta när ägglossningen sker - men det betyder ju inte att ni inte kan försöka ändå.
Så om ni är redo så är det nog bara att sätta igång. Men försök att inte ta så mycket stress över saken de närmaste månaderna eftersom vi inte vet hur din ägglossning fungerar. Följ med och var uppmärksam på vad som händer i din kropp. Och se till att göra det du kan för att du själv skall må bra. En förutsättning för att du skall klara av en graviditet är ju att du äter tillräckligt och tar hand om dig själv.
Lycka till!
Kram
Tessi