Vill bli gravid
08.11.2020
Hej! Jag har i perioder från högstadiet velat bli gravid. Nu är jag igen i en sån period och det finns inget hellre jag vill än att bli gravid. När vet man att det är rätt tillfälle? Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.11.2020
Hej,
Det är inte så lätt att för någon annans del svara på när det är rätt tidpunkt att bli gravid. Jag vet att önskan att få barn kan vara väldigt stark, och att det kan kännas som ett starkt fysiskt behov att bilda familj, men eftersom man idag har möjlighet att välja lite så finns det ändå en del saker man kan tänka på innan man försöker bli gravid. Det kan låta jättetråkigt att ta i beaktande en massa praktiska saker, men det är betydligt lättare att ha barn om man har förutsättningarna för det.
Så det är t.ex. en god idé att ha en utbildning, och att ha ett jobb. Även om man inte skulle ha hunnit jobba speciellt länge innan man blir gravid så är tröskeln mindre att gå tillbaka till arbetslivet efteråt om man iaf har testat på att jobba, för att inte tala om att ens inkomster har stor betydelse sedan då barnet har kommit. Det är också jätteviktigt att båda föräldrarna vill samma sak, då menar jag inte att man inte skulle klara av att ha barn då man är ensamförsörjare - men det är betydligt tyngre om man måste göra allting ensam.
Andra saker som är värda att tänka på är var man bor, finns det plats för en baby? Bor man hemma hos sina egna föräldrar eller i en egen lägenhet? Kommer pengarna att räcka till hyran och allt annat under den tid man är mammaledig? Är man redo att ta paus från sina hobbyn eller de saker man inte kan fortsätta med då man har en baby? I praktiken innebär ett barn att det är en annan persons behov som alltid kommer att komma före dina egna, så även om man inte måste sluta umgås med kompisar helt och hållet så kommer dessa relationer att förändras. Du är fortfarande väldigt ung, så det kan också vara värt att fundera över hur dina egna föräldrar kommer att förhålla sig till saken och om du kommer att få stöd från dem?
Även om någon, eller flera av dessa saker skulle vara oklara så innebär det inte att man skulle bli en "dålig" förälder. Man kan vara en jättebra förälder trots att man är ung och inte "har allting", men det är också lättare att vara en bra förälder om man inte behöver oroa sig över praktiska saker (som pengar eller jobb..).
Det är fantastiskt att ha barn, och eftersom alla är olika så kan jag omöjligt svara på om just du är mogen att få egna barn i detta skede. Men jag vet att väldigt få klarar av att fostra ett barn helt på egen hand, så om du är osäker på om tidpunkten är rätt så diskutera saken med din partner och se vad hen har för åsikt. Du kommer att hinna ha barn även om det inte skulle ske genast.
Lycka till och många kramar
Tessi