Vill få barn
05.01.2019
Hej Decibel.
Är 26 år, och haft preventivmedel fram till sommaren 2018 (spiral). Tog ut den för att starta babyverkstaden.
Nu börjar jag dock bli orolig.. Tog ett bra tag före jag fick min första mens efter uttaget av spiralen. Men nu de senaste månaderna har jag haft min menscykel på över 40 dagar, vissa månader till och med 45. Jag har svårt att veta när jag får min ägglossning och jag tycker alla ägglossningstest man kan göra hemma är värdelösa och visar endast negativa. Mina graviditets test visar fortfarande negativt och man blir lessen och besviken varje månad.
Efter att ha läst på nätet blev jag otroligt orolig när det kom fram att oregelbunden och långa menscyklar kan betyda att man inte ens har en ägglossning, som i sin tur betyder att det inte finns chans till graviditet. Jag har alltid haft oregelbunden mens och ibland ingen alls, och fick den ganska sent i livet. Endast när jag använde P-ring hade jag regelbunden mens. Därför blev jag glad att jag överhuvudtaget fick en riklig mens efter spiraluttaget.
Hur skall jag tolka detta? Börjar bli otålig, lessen och väldigt oroad att det är något fel på mig och mina äggstockar. När kan man söka hjälp av familjerådgivningen och vad kan de göra? Hur mycket kostar det osv.. Och stämmer detta påstående om långa menscyklar? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.01.2019
Hej.
För det första. Om du tog ut din spiral under sommaren 2018 så har ni inte försökt så länge ännu att du behöver känna oro. Jag förstår att du känner både oro och frustration. Det är skitjobbigt att varje månad gå omkring och bara vänta, men fokusera istället på de saker du kan påverka, d.v.s. dina levnadsvanor. (äta, sova och röra på dig lagom mycket, och helt undvika tobak och alkohol.)
Försök att lära känna din menscykel. Jag vet att det är jättesvårt om man har en längre cykel än det som anses "normalt", men försök lägga märke till känningar som kan bero på ägglossning. Alla kvinnor har ju inte sin ägglossning precis i mitten av en cykel, utan den kan dyka upp betydligt senare än så. Så istället för att göra testen runt dag 14 så kan du göra det runt dag 21 eller ännu senare. Försök att inte ta stress. (jag VET att det är lättare sagt än gjort.)
Oftast börjar man inte utreda varför en graviditet inte lyckas förrän man har försökt i minst ett år. Så det skulle vara tidigast nästa sommar om man gör undersökningarna kommunalt (d.v.s. vis preventivrådgivningen). De kollar då upp med blodprov huruvida man faktiskt har ägglossning. Man tar även ett spermaprov av mannen (oftast först efter att kvinnan har kollats) och så förs det givetvis en gynekologisk undersökning.
Det du kan göra redan nu är ju att boka tid för gyn undersökning, så får du diskutera saken med en barnmorska som kanske har tips. Jag vet att det också låter som en kliché men försök att slappna av. All form av stress fungerar negativt på detta område, och i nuläget finns det ingen anledning att tro att det inte skulle lyckas.
Men steg ett kan vara att föra en ganska detaljerad kalender över din mens och över vad du känner i din kropp. Även dina flytningar kan ge en liten vink om ägglossning (flytningarna blir genomskinligare och segare då). Försök också att göra ovulationstesten lite senare under cykeln, speciellt om du känner av smärta i buken/korsryggen. Clearblue digital testen är väldigt tydliga - men dyra. Betydligt billigare är RFSU:s ovulationstest som säljs i större butiker.
Kontakta preventivrådgivningen och tala med en barnmorska. Boka tid för undersökning om de går med på det redan i detta skede.
Och försök att ändå njuta av sex, trots att det lätt känns mer som en hushållssyssla då man försöker bli gravid. Det kan vara en påfrestande process att försöka bli med barn så påminn er om varför ni vill vara tillsammans och ha barn tillsammans.
Och hitta gärna nån du kan tala med, som du kan berätta för då du känner dig nere eller frustrerad. Det känns kanske lättare att bära då.
Många kramar
Tessi