Vill ha barn
02.10.2015
Jag vill ha barn. Jag slutade med ppiller nyligen. Ett otroligt humör har jag haft plus ökad sexlust... Min kille säger att han vet inte ännu med barn att han int ha tänkt på de ännu men nog vill ha men om några år. Jag vet inte om jag ska berätta för honom om att jag slutat med ppiller. För jag vill verkligen ha barn men om jag berättar att jag slutat tror jag han kommer få panik och fly. Kan int prata med ngn om detta vill verkligeeeen ha barn nu och har en partner så steget till det finns där men måst ja berätt ja skit mycket tankar nu.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2015
Hej.
Önskan att skaffa barn kan vara väldigt stark, precis som den är i dig just nu. Man ser alla mammor med vagnar på stan och önskar att man själv hade en liten bebis att rå om. Jag tror att behovet och önskan att ha barn finns nedärvt i oss sedan 1000-tals år tillbaka och jag vet att den känslan är jättestark.
MENDin lojalitet skall först och främst vara hos din kille. Det är aldrig ok att lura någon till att bli förälder, det är varken rättvist mot hen eller mot barnet, och i slutändan kommer det därför att orsaka problem för dig själv. Du vill ju antagligen att ditt barn skall ha en pappa som är närvarande? och isåfall är du helt enkelt tvungen att vänta tills han är redo. Är din kille eller den eventuella bebisen viktigare för dig?
Hur tror du att han skulle reagera om du berättade att du slutat med p-pillren? Min gissning är att hans reaktion om han fick veta det nu trots allt skulle vara betydligt lindrigare än om du berättar det först sen då du är gravid. Ett förhållande måste ju bygga på att man kan lita på varandra och respektera varandras önskningar. Om man vill olika saker får man helt enkelt antingen ha tålamod och vänta, eller hitta en kompromiss som funkar. Det är er relation, din och din killes, som måste ligga som grund då ni tillsammans bestämmer er för att bilda familj.
Du skriver att du inte vill berätta för honom att du slutat med dina piller för du är rädd att han kommer att få panik och fly - och jag måste faktiskt säga att jag skulle förstå det om han gjorde. Vill man bilda familj, en livslång relation, med någon som totalt struntar i vad man själv önskar? Om han har sagt att han inte vill ha barn nu, så kan du försöka tala med honom. Be honom fundera på saken. Men om han är säker på att han inte vill bli förälder nu så skulle det vara själviskt av dig att trots det fortsätta med dina planer eller bli gravid med honom. För att inte tala om att det är orättvist gentemot ditt barn som skulle förtjäna att ha en pappa som är redo och VILL bli pappa.
Jag vet att dethär inte är det du vill höra, men jag tror ju att du redan vet det, och att det är därför du upplever att du inte kan tala med någon om det. Försök att tala med din kille, men respektera hans beslut och tjata inte. Att få barn är en fantastisk sak - men den är så mycket mer fantastisk om båda vill samma sak. Njut istället av att vara tillsammans på tu man hand. Lär känna varann. Barnvakta kompisars eller bekantas barn och sätt din tid på att istället förbereda dig på att bli en så bra förälder som möjligt då den dagen kommer.
Många kramar!
Tessi