vill inte ta p-piller
21.11.2013
Hej decibel.
Jac har läst runt här och ser att ni oftast ger råd om att ta p-piller. Men jag vill absolut inte börja ta det både för at jag aldrig tagit det och det kostar extra och man måste komma ihåg det och kan ge biverkningar. Jag är oskuld har pojkvän ett bra förhållande vi kan prata om vadsomhelst och han vill göra det som känns best för mej. Jag skulle bara vilja använda kondom men jag undrar 1.Hur ofta spricker kondomen? 2. När man ska sätta på den så rullar man ju den uppåt vi har prövat det men det var jätte svårt jag undrar hur stor är chansen at det där som kommer när man är på g det våta at det kan komma på kondomen och at det finns sperimier där?
Det här blev invecklat hoppas ni förstår :D / kram 17-åring

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.11.2013
Hej 17-åring!
Det finns absolut ingenting som säger att du måste börja med p-piller om du inte vill det. Kondomen är ett riktigt bra preventivmedel bara den används rätt.
Det är svårt att svara på hur ofta kondomen spricker, men bara de använd rätt brukar de vara hållbara. Jag tycker att det låter jättebra att ni har prövat lägga på en kondom, och att ni kan tala med varann om frågor som rör sex, det är viktigt. Jag föreslår att ni pånytt skulle försöka trä på en kondom, det är inte alls någon dålig idé att öva på dethär. Tänk på att dra tillbaka förhuden helt, och tryck med fingrarna ut luften ur den lilla behållaren i toppen på kondomen då ni placerar den på penisen. Rulla sen ner kondomen hela vägen till penisroten. Kondomen skall vara på under hela samlaget, annars finns en liten risk att det kan finnas spermier i försatsen (försats är den genomskinliga, hala vätska som kommer ur penisen vid sexuell upphetsning eller under förspelet, innan själva utlösningen). Det är också viktigt att man är försiktig då man rullar på kondomen så att man inte rispar den med vassa naglar eller ringar.
Jag hoppas att du fick svar på din fråga.
H. Tessi