VIll veta om jag kan få barn
12.07.2015
Hejsan.
Jag skulle verkligen vilja veta om jag är fertil eller inte. Jag är vill inte ha barn men jag vill ändå veta mina chanser. Jag vill ju veta hur min kropp mår och så, trots allt.
Vem ska jag ta kontakt med? Hur gör man? Är det en gynekologisk undersökning eller blodprov eller..-? Kostar det? Jag vet ingenting om processen så därför vänder jag mig till er.
Tack!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
14.07.2015
Hej!
Nu är våra sexualrådgivare-barnmorskor-hälsovårdare på semester, de kanske skulle känna till sådant som priser bättre, men jag gissar i alla fall en sak de skulle säga: att de tror att de flesta gynekologer, läkare osv skulle anse att du är för ung för att utreda din fertilitet. På den sexologikurs jag gått på universitetsnivå sades det att fertilitetsundersökningar kan höra till de tjänster kommuner och sjukvårdsdistrikt erbjuder, men att de har vissa "krav". Exempevis kräver nog de flesta att man aktivt försökt bli med barn minst ett halvår, vissa ett år eller mer, och kanske även att man försökt med lätta hormonbehandlingar för att stimulera ägglossningen. De har troligen inte lika hårda krav vid privata sjukvårdstjänster som tex Mehiläinen i Vasa, men i och med att det kostar, så skulle de kanske åtminstone lite undra över dina motiveringar. Speciellt eftersom du inte vill ha barn just precis nu alltså. Men visst kan du ringa och fråga dem och kanske gå på ett konsultationsbesök. De kan säkert även säga ifall vissa sjukdomar kan inverka på din möjlighet att genomgå en fertilitetsundersökning redan nu, liksom inför framtida behov.
Det enda du kan göra hemma är att kolla att du faktiskt har ägglossning. För det kan man köpa speciella tester på apotek och i vissa större varuhus. Ägglossningstesten brukar fungera som hemmagraviditetstest, att man doppar en sticka i sin urin, väntar typ 5 minuter och avläser. Men här fungerar det så att ju tydligare streck, desto närmare är du ägglossningen. Dessvärre säger testen ändå inget om äggens chanser att bli befruktade. Andra faktorer spelar ju också in, som kvaliteten på spermierna. Och på något magiskt och oförklarligt: varför liv uppstår när det uppstår.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott