Yaz p-piller
19.05.2016
Hej! Jag ska snart börja äta YAZ p-piller å nu undrar ja om man ska tugga eller bara svälja ner de me vatten? Står int på bruksanvisningen å glömd att fråga läkaren ja va till Tacksam för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.05.2016
Hej.
Du skall nog svälja pillren. Inte tugga dem. Piller är ju ofta sammansatta på ett sådant sätt att de skall lösas upp först då de kommer ner i magsäcken (eller ännu senare) så om man tuggar pillren så kan det hända att pillren så att säga löses upp för tidigt. Det gäller kanske inte så mycket p-piller som vissa andra mediciner men ändå.
Svälj ner p-pillren hela med ett glas vatten, så kan du vara säker på att de gör det de skall göra.
Kram
Tessi