Yaz piller
22.11.2013
Hej!
Jag hade sex med min pojkvän igår, då jag även råkade ta mitt Yaz- piller ca 14h för sent. Brukar alltså ta mitt piller på morgonen, men glömde av någon anledning och tog det genast då jag kom hem 22.00 tiden. Mitt andra problem är att jag börjar med dom vita pillren idag. Så min fråga är nu ifall jag nu kan bli gravid eftersom jag tog pillret för sent OCH dessutom börjar mer vita pillrens nästa dag (idag). Har annars tagit alla mina piller ganska regelbundet och inte glömt ett enda piller i min pågående karta. Min andra fråga är hur stor risken gör graviditet är om man glömt ett piller i kartan?
JÄTTEtacksam för svar!! Orolig!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.11.2013
Hej!
Hmm, i princip borde du nog vara skyddad nu, för höst troligen har du redan haft månadens ägglossning - fast p-pillrens uppgift är ju att förhindra ägglossning. Så troligen har du inte haft någon ägglossning den här månaden eftersom du tog alla de andra pillren i kartan enligt bruksanvisningen. Vanligtvis, om man glömmer ett piller med mer än 12 timmar från den tidpunkt då man vanligtvis tar dagens piller, så sägs det att man ska använda kondom fram till nästa mens. Och nu borde du ju få mens vilken dag som helst. Andra bipacksedlar säger att man ska använda kondom en vecka from den dag man glömde pillret, så kolla vad det står om yaz (finns även på nätet). Så vore vi i dina skor skulle vi nog ta det lugnt bara och äta vita pillren helt enligt bruksanvisningen, få mens - och hade vi sex skulle vi plocka fram kondomen tills nästa karta är påbörjad.
Att glömma ett piller i kartan kan i teorin nog göra så att man får en ägglossning den månaden, men det beror nog mycket på under vilken dag i kartan man glömde pillret. Är det typ på andra veckan är nog sannolikheten för ägglossning mycket större än sista dan före vita pillrena. Vi har faktiskt kompisar som blivit gravida av att ha spytt upp ett piller en månad, så visst händer det i praktiken att folk blir gravida av ett glömt piller, men det är nog väldigt ovanligt!!! Minns att alla som till och med försöker på alla sätt och vis att bli gravida inte alls alltid lyckas så lätt, så det krävs nog väldans (o)tur för att bli gravid av att ha glömt ett piller.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lina