Yaz trots ständiga huvudvärk?
20.09.2014
Hejsan!
Igår har min nya barnmorska skrivit ut pillret YAZ till mig.
När jag var där glömde jag dock tala om att jag har huvudvärk ganska ofta pga .stress och sömnbrist.. Jag googlade nyligen för att få lite feedback om YAZ och jag blev så skrämd att jag inte vågar ta dem längre!
Tog också blodprov och när barnmorskan skulle ta ut nålet gjorde hon det alldeles för oförsiktigt och jag svimmade efter en oerhört värk i hela armen och kroppen.. Nu är jag fortfarande lite yr och har ett blåmärke på armen :(
Bör jag oroa mig eller ska jag käka YAZ ändå tror ni??
Tack i förhand för svar!! MichelleP

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2014
Hej.
Du kan nog fortsätta äta YAZ utan att vara rädd. Då man får nya p-piller brukar barnmorskan fråga om man lider av migrän eftersom vissa p-pillermärken kan förvärra denna, men "vanlig" huvudvärk som beror på stress och sömnbrist spelar inte in på hur p-pillren fungerar. Men det är förstås bättre för dig själv om du undviker att stressa och sover tillräckligt.
Allting man läser på nätet som skrivs av privatpersoner på olika diskussionsforum bör tas med en nypa salt. Eftersom privatpersoner oftast saknar utbildning inom ämnet de kommenterar förekommer massor av missförstånd och då det handlar om t.ex. mediciner får man lätt uppfattningen att alla mediciner är rent livsfarliga. Precis som alla andra mediciner så har även p-piller biverkningar, men det farligaste man kan göra då man äter p-piller är att börja äta dem - sedan sluta- och sedan börja igen, eftersom detta ökar risken för att drabbas av blodpropp. Medan om du ätit p-pillren regelbundet precis som du skall under flera månaders tid så sjunker risken för att drabbas av blodpropp t.o.m. lägre än vad den är om man inte äter p-piller. Dessutom har forskningar visat att användningen av p-piller faktiskt skyddar mot vissa former av cancer. Så p-piller har alltså inte endast negativa sidor.
Blåmärket på armen går nog över av sig själv, men det var ju synd om barnmorskan var oförsiktig och det gjorde ont. Det behöver inte göra det.
Jag tycker att du skall äta dina p-piller som barnmorskan skrev ut till dig, och om du är orolig över användningen av dem så kan du ringa och tala med henne. Barnmorskorna är vana vid att svara på frågor som rör p-piller och kan nog lugna dig om du känner dig osäker.
Hälsningar
Tessi