Zoely
04.09.2017
Jag har fått p piller zoely ska man börja ta den första när mensen kommit eller hur fungerar det tror det finns 4 gula och resten vita så har man r dagar mens då? Anornym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2017
Hej.
Ja, du börjar med de vita pillren då din mens börjar, och sedan är det bara att köra på. Vita pillren till slut, sedan de gula, ocd då de är slut börjar du på en ny karta. De gula pillren är placebo, alltså sockerpiller. Så din mens kommer att börja då du äter de gula. Hur länge mensen varar är lite individuellt, men oftast handlar det om 4-5 dagar. Vissa börjar blöda betydligt mindre med Zoely medan andra inte märker någon skillnad.
Bara att börja på och se vad som händer. Efter några månader brukar kroppen hitta sin rytm med dem så det är först då man brukar se vad som är "normalt" för en själv. Om din första mens med Zoely skulle vara jätteriklig eller jättesparsam så är det med andra ord inte nödvändigtvis så det alltid kommer att vara, utan det kan ta ett tag innan man når ett "normaltillstånd".
Kram
Tessi