Problem med penetration
20.06.2018
Hej Decibel.
Jag har ett stort problem i mitt sexliv.
Lättast är det kanske att ta det från början. Min pojkvän och jag började med sexuellt umgänge någon månad efter att vi träffades (knappt ett år sen). Jag hade aldrig haft sex förr och aldrig onanerat genom att föra något in i slidan så jag var naturligtvis ovan. Från början var jag väldigt "tight" (tror det till stor del var jag som var nervös för att det skulle göra ont så det var spända muskler som gjorde det), så vi började vänja mig med att bara använda fingrar över en tidsperiod. Det dröjde inte länge innan vi hade penetrationssex. Det konstiga var att det inte alltid gick, utan ungefär hälften av gångerna var det lite för obehagligt (det gjorde inte ont, men det var på gränsen till ont). Inte länge efter att vi började ha sex började jag med p-piller. P-pillerna skapade ännu mer problem för jag fick väldigt svårt att bli ens lite våt vid upphetsning (vilket absolut inte hade varit ett problem tidigare). Vi testade olika glidmedel men det var som om det inte riktigt funkade. Vi kunde väldigt sällan ha penetrationssex efter det. Fast forward fem månader så bytte jag p-piller. Problemet att bli våt är fortfarande där men inte alls på samma nivå.
Så det tar mig till idag; glidmedel funkar men min vagina (slida?) stretchar inte tillräckligt. Min pojkvän kan vara nästan helt inne i mig innan det börjar göra ont. Han blir helt enkelt för stor/grov. (skulle vilja påstå att han är medelmåttigt stor). Ingen mängd glidmedel är tillräcklig. Jag har försökt använda mina egna fingrar för att pröva mig fram vid flera tillfällen. Jag har ganska små händer så två fingrar går fint men om jag lägger in tre så kan jag känna av att det tar emot i "väggarna" av slidan och det börjar göra ont. Det stretchar inte överhuvudtaget längre än så. Det är i princip stenskarpt. Jag har försökt att göra avslappningsövningar och hålla inne fingrarna tills jag skulle vänja mig, men det gör ingen skillnad. Jag tror inte att det beror på att jag undermedvetet spänner mina muskler. Jag har dock märkt att det är lite värre dagarna efter mens.
Vad beror detta på? Är det något jag (vi) gör fel? Jag mår så dålig varje gång vi inser att det inte kommer att gå, både för mig själv (och min femininitet) och min pojkväns skull. Min pojkvän är så tålmodig med mig men jag vet att han blir frustrerad och jag vill ju få det att funka. Jag förstår inte hur något så naturligt kan vara så svårt.
Tacksam för svar.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.06.2018
Hej,
Jag förstår att det känns som ett stort problem. Sex är ofta någonting väldigt konkret som man vill "ge" till någon man tycker om, och då känns det givetvis trist då man av någon anledning inte kan det. Sex borde vara en njutning - men i ditt fall är det inte det just nu. Dock ska du komma ihåg att bara för att det är så just nu betyder det inte att det alltid kommer att vara det.
Jag tycker att det låter jättebra att ni har testat på olika glidmedel, det visar att ni är ganska bekväma med att diskutera saken. Jag kan rekommendera en intimolja som säljs på apoteket som heter Ceraderm. Den kan användas både som glidmedel och för att sköta om sina slemhinnor i underlivet. Eftersom ni inte använder kondom utan p-piller så är det helt okej med att använda ett oljebaserat glidmedel. Jag tycker också att det är bra att du bytte p-piller, och att dessa känns lite bättre.
Att bli våt är inte viljestyrt, man kan med andra ord inte påverka det så väldigt mycket själv. Ibland kan man bli våt utan att det är palnerat eller ens önskvärt, medan man andra gånger inte blir det trots att man kanske skulle vilja det. Det att man använder glidmedel skall alltså inte ses som någonting "dåligt" som man måste ta till om kroppen inte funkar - utan det är helt enkelt en lösning för att göra det sköna ännu skönare. Allting blir roligare med glidmedel.
När har du senast besökt en gynekolog och blivit undersökt? Jag tror att det skulle vara en bra början. Berätta för gynekologen om ditt problem, så kan hen undersöka dig och säga vad hen tror. Underlivet är väldigt elastiskt (om du tänker att det skall rymmas ut ett barn där) så jag tror att det till stor del handlar om att du spänner dig. Att man spänner sig är inte heller helt viljestyrt, och kroppen vänjer sig tyvärr med smärta, så att den eventuellt har "lärt sig" att sex är någonting som gör ont och då försöker den felaktigt skydda dig genom att spänna musklerna. Sen finns det förstås individuella skillnader. Alla tjejer är inte likadana i underlivet och t.ex. livmodertappen kan vara olika känslig hos olika personer, man måste bara testa sig fram. Genom att du sitter gränsle över honom eller får ta kontrollen över hor långt in han kommer så kan du kanske också påverka din egen upplevelse.
Mitt förslag är alltså att du skulle börja med att bli undersökt av en gynekolog och berätta precis hur det ligger till. Sen är det tid, träning, avslappning, upphetsning och tålamod som gäller.
Långa förspel är precis som du skriver väldigt viktigt för att din kropp skall hinna med. Försök att helt och hållet fokusera på dig själv och hur saker känns i dig. Jag vet att du gärna skulle vilja ge din partner den njutning som du tycker att han har "rätt till", men det får inte vara på bekostnad av dig. Om det inte känns bra för dig så blir det sannolikt inte någon höjdare för honom heller. Regeln kunde vara att du under de kommande veckorna inte gör någonting alls som gör ont - om det gör ont så backar ni. Fokusera all er energi på dig och din njutning. Ett tips är att du greppar roten på hans penis med handen medan han är i dig (det kan kännas lite bökigt och obekvämt innan man hittar rätt grepp där armen inte känns i vägen). Genom att du samtidigt håller om penisen kan du dels hålla om honom med önskat tryck, och dels kan du påverka hur långt in han kommer eftersom handen blir som en förlängning av din slida. Då stöter han kanske inte lika långt och det gör förhoppningsvis inte lika ont för dig.
Fördelen ni har är att ni verkar vara ärliga mot varandra, så det finns ingen anledning att tro att det inte skulle bli bättre. Kontakta en gynekolog och bli undersökt, och efter det tar ni det låååångsamt. Mycket glidmedel, mycket hångel. Det finns 1000-tals andra saker man kan göra än penetrativt vaginalt samlag, och det betyder alltså inte att det aldrig kommer att bli bra - utan bara att ni måste ta tid på er för att få det att lyckas.
Om det är någonting som blev oklart så får du skriva in pånytt.
Kram
Tessi