Prutt
17.04.2022
Hej Decibel, det här är så skämmigt så jag var bara tvungen att skriva hit. Så... Ibland när jag pruttar så kommer det en sorts vatten vätska som är brunt färgat och så börjar analhålet svida. Och när jag sen går för att bajsa så kommer först det där vattnet ut och sedan vanligt bajs. Vad kan det vara, det har pågått nu i ungefär en månads tid. Hjälp!! KenKen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.04.2022
Hej,
Det är inte lätt att veta vad det beror på, men det låter som att din mage är irriterad över någonting. Har du haft magsjuka nyligen eller har du tidigare haft magproblem?
Jag tycker att du skall se över vad du äter lite, och försöka vara uppmärksam på hur du mår beroende på vad du äter. Om det skulle bero på en tillfällig störning i bakteriefloran så borde det reda upp sig av sig själv, men om du tycker att problemen fortsätter så föreslår jag att du går och talar med din skolhälsovårdare eller med en läkare som kan ta ställning till vad som eventuellt kan göras. Från apoteket kan du köpa ett receptfritt kosttillskott som heter Precosa som kan hjälpa då magen är i oskick på grund av tillfälliga störningar.
I sig behöver det inte vara någonting allvarligt. Det kan helt enkelt handla om en magsjuka av något slag som har blivit långvarig och som fortsätter ställa till det tills din naturliga tarmflora har återhämtat sig, men jag förstår att det är ett jobbigt problem som du önskar att skulle ta slut.
Kram,
Tessi