Raka snoppen
17.03.2018
Hej,jag är en kille som har jätte mycket hår vid snoppen. Jag undrar om jag ska raka det och med vad/hur ska jag raka det? Snopp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.03.2018
Hej.
Du behöver inte göra någonting alls åt saken om du inte upplever att det är ett problem. I sig finns det ju en poäng med att man har hår i underlivet. Håret finns där för att reglera temperaturen och fuktigheten. Men om du själv vill snygga till det eller ta bort håret helt så får du ju göra det också.
Jag rekommenderar isåfall att du skulle klippa håret. Testa först med att klippa ner håret till hälften av längden. Ibland kan det räcka, och man känner sig lite "lättare". Om du sedan vill ta bort mer så klipper du lite till, eller rakar dig. OM du bestämmer dig för rakning så skall du se till att rakhyveln är vass och ren, och håll området rent och torrt efteråt. Det är vanligt att det börjar klia och stickas mycket då håret växer ut igen, och ofta uppstår det små röda prickar eftersom hårsäckarna blir irriterade/inflammerade. Det är inte farligt - men kan vara irriterande. Ett annat alternativ är att gå till en salong och vaxa sig, men det är kanske okej att testa med saxen och hyveln först.
Lycka till.
Kram
Tessi