rakfinnar??
03.07.2016
hej, det är så att för typ 2 dagar sedan rakade jag bikini linjen och igår märkte jag att jag fått endel röda små prickar och idag hade en av dom blivit lite vit. Har hört att det är ganska vanligt, men jag ska utomlands om några dagar och undrar om dom kommer försvinna snart eller hur lång tid det brukar ta? majsan122

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.07.2016
Hej.
Ja, rakfinnar är helt vanliga. Och de uppstår så gott som varje gång efter att man har rakat sig i underlivet. Det är väldigt svårt att helt undvika dem, men beroende på hur man rakar så kan man minimera risken för problem. Därför skall man försöka se till att alltid använda ett vasst och rent rakblad, och gärna raklödder. Sen får man försöka hålla huden ren och torr. Risken för rakfinnar blir större om man svettas eller om det finns en troskant som skaver mot området.
Det är lite olika hur länge rakfinnarna sitter kvar, och hur irriterade de blir. Det som nu har hänt är att det har blivit små infektioner i huden, och i vissa fall i hårsäcken. Det bästa är nog att du låter området vara helt och hållet och som sagt håller det rent och torrt. Undvik att peta eller klia på finnarna.
Jag kan förstå att du skulle vilja vara fin då du skall åka på resa, men å andra sidan är det ju ganska sällan man tittar riktigt så noga på andra människor att man skulle se om de har rakfinnar eller inte. (och OM nån skulle göra det så är det nog större fel på dem än på dig.) I fortsättningen kan du överväga att iställe vaxa dig vid bikinilinjen eftersom man då brukar få mindre bekymmer i efterhand.
Kram
Tessi