Rakfinnar
20.07.2017
Hej.
Det är så att jag har fått fullt med typ rakfinnar eller nått i min högra armhåla. Har haft problem me det i ca ett år nu men nu har det blivit riktigt extremt. Hela armhålan om ut lite på armen och ner på sidan av ryggen är full med röda finnar som kliar. Undrar om detta kommer av att jag rakar mig under armarna eller av något annat? Brukar raka armhålorna med en ny rakhyvel varje gång och använda rakgel, men den gör det ändå inte bättre. Vinns det något annat sätt att få bort håret under armarna utan att raka som inte gör att jag får såna finnar om det nu är av att jag rakar? Har inte kunnat använda topp på hela sommaren pga detta. Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.07.2017
Hej Anonym!
Hm, det där låter ju inte bra. Sådant där ska man ju inte behöva stå ut med bara för att vara rakad under armarna. Men det är inte pålitligt att utan undersökning av en medicinskt utbildad på rak arm säga vad de kommer sig av. Är det bara inflammerade hårsäckar? Det är väldigt vanligt nu speciellt på sommaren när man har det varmt och svettigt under rötmånaden. Det kommer sig av att det uppstår alltid småsmå sår uppe på "kullarna" som hårsäcken bildar när man skär av hårstrået och i såren kan det lätt komma bakterier som infekterar. I värsta fall får infektionen grepp och sprider sig längs med huden.
Om det är en bakterieinfektion borde luft, någon vårdande salva som Bepanthen och tvätt utan tvål hjälpa. Tvål torkar ut och gör det värre, men eventuellt kan lite Septidin eller annat bakteriedödande hjälpa. Som den här sommaren ser ut, så kanske du kan vara orakad några dagar, så att huden och hårsäckarna hinner återhämta sig lite? Om det inte blivit bra på en vecka, så uppsök vård.
Hälsar Liselott