Riklig första mens
13.04.2018
Hej,
Jag fick min första mens igår. Den var väldigt, väldigt riklig både igår och idag och jag blöder igenom tamponger redan efter 3-4 timmar. Jag hade massvis med flytningar några dagar innan också. Jag är inte så insatt och vet inte riktigt hur mycket som är normalt, är det konstigt att blöda så mycket första gången och hur länge kommer det att hålla på? Emma

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.04.2018
Hej,
Det är kanske inte så vanligt att man blöder så mycket då det är ens första mens, men det betyder inte heller att det är någonting som är fel, eller att det alltid kommer att vara så. Mensen är ganska krånglig för kroppen att "lära sig" och man måste helt enkelt följa med och se hur det blir.
Om du tycker att det blir jobbigt att byta tampong så ofta så rekommenderar jag att du köper en menskopp. Den rymmer mer blod än en tampong och den är snällare mot dina slemhinnor (och mot miljön, och mot din ekonomi). Menskoppar kan man köpa från apoteket, från hälsokostaffärer och på nätet. Om det blir ett problem att du även i fortsättningen blöder väldigt mycket så kan du överväga att börja med p-piller, eftersom piller i de flesta fall gör att man blöder mindre.
Försök att ta det lugnt. Jag förstår att det kan kännas jobbigt just nu, och att du känner dig osäker och lite nervös över att blöda igenom. Men efter några månader så tror jag att du får in nån sorts rutin med mensen och då tror jag att det kommer att kännas lättare.
Kram
Tessi