RÖD KNÖL VID PENIS! Orolig!
25.07.2017
Hej, har en röd knöl snett ovanför penisroten, mestadels under huden men står ut lite, kanske en centimeter bred.
Rakar mig ofta där nere.
Aldrig skurit mig där.
Går att röra knölen men inte klämma den.
Är 15 år och har sex regelbundet. (med samma partner och båda 2 var oskuld innan vi började ha sex med varandra.) KnölVidPenis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.07.2017
Hej.
Eftersom du skriver att du rakar dig ofta så gissar jag att knölen du beskriver är en inflammerad hårsäck eller ett hårstrå som har börjat växa inåt. Det är väldigt vanligt att man får det om man rakar sig där. Oftast försvinner knölarna av sig själv med tiden, ibland kan det lämna kvar som en hård liten knottra där knölen funnits, men i vissa fall - om knölarna blir stora eller väldigt smärtsamma så måste de punkteras av en läkare och man måste få en antibiotikakur för att de skall försvinna.
Jag rekommenderar att du försöker följa med situationen. Låt området vara ifred och kläm inte på knölen eftersom sannolikheten är stor att det bara gör området mer irriterat. Om du vill fortsätta raka dig så finns det tyvärr inte så mycket du kan göra för att förhindra uppkomsten av liknande knölar. Området har kanska stor produktion av svett och talg och därför är det vanligt att man får dessa knölar. Om du väljer att istället vaxa dig så är risken inte riktigt lika stor, men å andra sidan är det inte riktigt lika lätt att vaxa sig.
Följ med situationen och försök att hålla området torrt och rent. Om knölen blir större eller om den börjar göra ont så föreslår jag att du går och visar upp den för en läkare.
Kram
Tessi