Runka
01.05.2025
Hu funkar dehär nu riktigt? Om man läser om saken så säger man att det är bra och normalt att runka och det fins inga gränser utan hur man själv känner. Om jag inte runkar så får jag endå så kallade våta drömmar vilket jag vill undvika. Sen så finns det denhär no fap rörelsen som sen säger att man inte ska runka. Sen så undrar jag om det är ok att kolla på porr då man runkar efter som folk pratar om porrskadade och no fap rörelsen säger så. Så ska man runka? Och im man ska hur ofta ungefär? Om man inte ska hur undviker man våta drömmar? Och om man ska är det bra att kolla på porr då? John
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
02.05.2025
Hej!
Tack för din fråga. Det stämmer att det är upp till var och en att avgöra hur mycket man onanerar eftersom det är något man gör för sig själv och för sin egen njutning. Det finns ingen gräns för hur ofta eller sällan man ska onanera för att det inte ska vara normalt eller hälsosamt. Varje människa är unik och alla har individuella behov.
Ett tecken på att onanin blivit tvångsmässig och ohälsosam skulle vara  ifall det påverkar andra saker i livet negativt. T.ex. att man slutar gå till jobbet eller skolan, slutar träffa vänner, slutar med hobbyer eller slutar ta hand om sig själv på grund av att man inte kan sluta onanera. I det skedet är det inte särskilt hälsosamt längre och då kan det finnas skäl att söka hjälp. Om ditt runkande inte har någon negativ inverkan på resten av ditt liv har du ingenting att oroa dig för.
Nu förstår jag inte riktigt varför det är ett problem att ha våta drömmar eller varför det är något du vill undvika men om du vet att du kan minska chansen att du får våta drömmar genom att runka så har du ju helt klart en tydlig lösning på det problemet. Våta drömmar kan kännas konstiga, förvirrande och ibland kanske obehagliga men det är bara drömmar. Försök att inte ta någon stress eller överanalysera dom. Bara för att du har en våt dröm betyder det inte att du på riktigt är attraherad av personen du drömmer om eller att du vill ha sex på det viset. Det är bara en dröm.
Det var bra att du tog upp den här no fap-rörelsen så att jag kan döda den och begrava den 10 meter under jorden där den hör hemma. Alla rörelser som strävar efter att kontrollera människors sexualitet eller sexdrift är extremt toxiska, missvisande och saknar totalt vetenskaplig grund. No fap-rörelsen är en produkt av ett konservativt tankesätt som försöker övertyga män om att de kan bli bättre, maskulinare och mer framgångsrika män genom att inte onanera. Det här är inget annat än en skadlig myt. Det finns långt fler sätt att bli en "bättre" och mer framgångsrik man på, att sluta onanera och titta på porr är så långt nere på den listan att det är det absolut sista man behöver fundera eller haka upp sig på.
Är det möjligt att några män här i världen hade ett så stort problem med sitt hejdlösa runkande att det påverkade deras fokus och prestationsförmåga, ja det är möjligt. Är det möjligt att deras problem blev bättre med en viss avhållsamhet från onani. Ja, i deras specifika fall kan det ha hjälpt. Men dessa män hade troligen ett allvarligt problem som de upplevde att blev bättre när de fick mer kontroll över sitt beroende. Men vanliga människor, vars onanerande inte har någon som helst inverkan på deras vardag har absolut INGEN orsak att följa no fap-rörelsen. Precis som att man inte heller behöver gå ner i vikt såvida man inte lider av övervikt/fetma och läkaren specifikt rekommenderat det. Känns det skönt och roligt för dig att onanera så kan du göra det utan problem.
När man pratar om porrskada hänvisar man till personer som har fått en väldigt snedvriden bild av sex och människokroppen till följd av porrtittande. Personer som hela tiden kräver mer och mer extrema, grova och även skadliga former av porr och sex för att känna upphetsning. Personer som inte längre kan känna njutning eller upphetsning i "vanliga" sexuella sammanhang utan som behöver porren och det extrema för att klara av att ha sex eller onanera. Det här är inte att förväxlas med porrberoende som är en enskild kategori där porrtittandet i sig inte ger personen en ohälsosam syn på sex utan där det helt enkelt handlar om att man inte kan sluta kolla på porr på ett sätt som påverkar livet negativt.
Porr är precis som vilket annat filmtittande som helst. Vissa människor börjar t.ex. må dåligt av våldsamma filmer och då är det skadligt för dessa personer att kolla på sådant men för någon som bara ser det som underhållning är det inte någon fara. Börjar man må dåligt av att kolla på porr ska man därför inte göra det men om man bara tycker att det är underhållande och upphetsande är det inte skadligt.
Precis som att de flesta människor inte blir våldsamma av att titta på våldsamma filmer eller spela våldsamma spel, får de flesta inte en ohälsosam syn på sex eller människokroppen av att titta på porr. De flesta förstår att det bara är film och inte något man ska ta lärdom eller exempel av. Får man ett toxiskt tankesätt i samband med att man tittar på porr så är det troligtvis inte porren som är grunden för det utan då hade man antagligen en ganska ohälsosam syn på sex och människokroppen redan tidigare.
Tyvärr är ju själva porrindustrin inte den mest hälsosamma. En stor del av porren man hittar online är inte etiskt producerad och många av skådespelarna är antingen väldigt unga eller mår inte särskilt bra. Därför kan var och en ta sitt ansvar och forska lite kring var man kan hitta porr som är mer hälsosam och där skådespelarna är väl omhändertagna och samtycker till allt som händer.
Avslutningsvis vill jag än en gång vara tydlig med att det absolut är hälsosamt att onanera precis hur mycket som man själv vill och det finns inget fel med att titta på porr ifall man känner för det. Du kan titta varje dag utan problem om du så vill. Min personliga rekommendation är att ta paus från porren ibland och använda fantasin med jämna mellanrum bara så att man inte tappar den förmågan.
Hoppas det här besvarade din fråga.
Kram <3
Rosanna