Sen mens
28.01.2025
Hej!
Min mens är försenad med 5 dagar, jag brukar vara sen ibland och har haft mens i 4 år. Men jag har aldrig varit sen mer än 4 dagar. Jag ska ta ett graviditetstest men undrar om det kan finnas annat som påverkar? Jag har inte gått upp eller ner i vikt och är inte så stressad.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.01.2025
Hej,
Jag kan inte ta ställning till om det du skriver i hemliga rutan kan påverka saken eftersom jag inte har tillgång till all information om det, men det kommer läkaren att kunna berätta mera om då ni ses.
Men även om det aldrig har hänt förr att din mens skulle vara 5 dagar sen så innebär det inte att någonting nödvändigtvis är "fel". Din kropp bryr sig inte så mycket om vilken dag det är utan den följer sin egen tidtabell. Så jag tror inte att du behöver vara det minsta orolig utan bara försöka ha tålamod.
Många kramar,
Tessi